کارشناسان حوزه آرد معتقدند که با اجرای طرح هوشمندسازی جلوی تخلفات حوزه آرد و نان مبنی بر قاچاق آرد به آن سوی مرز‌ها و عرضه در بازار آزاد گرفته شد.

فاز نخست طرح هوشمندسازی آرد و نان از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ با اجرای آزمایشی در استان زنجان آغاز شد و در نهایت طی مدت حدود ۴ ماه بیش از ۹۹‌درصد نانوایی‌های کشوربه کارت‌خوان های هوشمند مجهز شدند که در نهایت طی دوسال گذشته به واسطه طرح هوشمندسازی در حوزه عرضه نان، سه میلیون تن معادل ۵۴هزار میلیارد تومان صرفه جویی در این حوزه رخ داد. 

 ثبات قیمت مصوب نان طی سه سال اخیر چالش های متعددی در بحث کیفیت یا حتی عرضه با نرخ های بالاتر ایجاد کرده است که در این ارتباط امیر کرملو رئیس کمیسیون بازرسی اتحادیه نانوایان سنتی تهران گفت: تخلفات کل کشور ناشی از عدم نرخ معین در سه سال اخیر و مدیریت وزارت اقتصاد بر هوشمندسازی آرد و نان است و همواره عدم متولی برای حوزه آرد و نان مشکلاتی را ایجاد کرده است.

کرملو افزود: آخرین نرخ نامه نان مربوط به سال ۱۴۰۰ است که در یکی از بندهای آن آمده که نرخ نامه تا پایان سال ۱۴۰۰ معتبر است و بعد از آن  عدم اعلام نرخ نامه رسمی منجر به ایجاد هرج و مرج هایی شد که هیچ یک مورد اتحادیه نیست. هرچند با اکثر تخلفات بصورت قاطع برخورد می کنیم.

رئیس کمیسیون بازرسی اتحادیه نانوایان سنتی ادامه داد: گرچه مسائل نظارتی در سطح تهران با قدرت انجام می شود، اما دولت بحث آنالیز قیمت و معیشت نانوا را باید قبول کند و تغییر قیمت ها را انجام دهد و به طور کلی تا زمانیکه بصورت رسمی اقتصاد نانوا در نظر گرفته نشود، شاهد هرج و مرج خواهیم بود. از این رو انتظار می رود همانند سنوات گذشته که اتحادیه نانوایان آنالیزی از قیمت ها ارائه می داد و پس از چانه زنی با دولت به یک قیمت واحد می رسیدیم، این امر مجدد اتفاق بیفتد. اما بعد از سال ۱۴۰۰ متولیان حوزه آرد و نان اظهارات کارشناسان را قبول ندارند که بدین ترتیب انتظار می رود که خود مردم واحدهای نانوایی را درک کنند چراکه با وجود افزایش هزینه های تولید، ارائه خدمات همانند نرخ ۱۴۰۰ امکان پذیر نیست.

ساعت کار واحدهای خبازی بر مبنای تصمیمات کارگروه هر استان است

بسیاری از شهروندان در خصوص کاهش ساعت کاری واحدهای خبازی گلایه هایی دارند، درحالیکه مسئولان اذعان می کنند که این موضوع هیچ ارتباطی به کاهش آرد ندارد و بدلیل خودکفایی در حوزه گندم نان از سال زراعی گذشته و شرایط مساعد تولید گندم امسال، در تامین گندم واحدهای خبازی مشکلی نداریم و ساعت کار نانوایی ها تابع تصمیمات کارگروه هر  استان است.

محمد حسین جلالی مدیرکل هماهنگی آرد و نان شرکت بازرگانی دولتی  با بیان اینکه مشکلی در توزیع آرد نداریم، گفت: با اجرای هوشمندسازی واحدهای خبازی سهمیه ها کم نشده  است، بلکه سهمیه واحدهایی که توسط نانینو کم شده بصورت شناور در اختیار استان قرار می گیرد تا در صورت کمبود آرد توزیع شود. کارگروه هر استان برمبنای جمعیت استان و سهمیه ها تصمیمات در خصوص  زمان پخت و ساعت پخت واحدهای خبازی اتخاذ می کند.

جلالی با اشاره به اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان در واحدهای خبازی افزود: نانینو به خودی خود در مصرف آرد واحدهای خبازی تاثیر داشته است، اما بدلیل آنکه بصورت شناور در اختیار استان ها قرار می‌گیرد، شاهد کاهش مصرف آرد نیستیم و همانند سنوات قبل آرد مورد استفاده واحدهای خبازی قرار می گیرد.

مدیرکل هماهنگی آرد و نان شرکت بازرگانی دولتی درباره اینکه اصلاح قیمت آرد در کاهش مصرف آرد اثر گذار است، افزود: قیمت نان  برای واحدهای خبازی باید صرفه اقتصادی داشته باشد، اما در خصوص اصلاح قیمت متولیان امر سازمان حمایت و وزارت کشور باید تصمیم بگیرند.

او گفت: با اجرای طرح هوشمندسازی شاهد صرفه جویی آرد در سامانه نامینو بودیم، اما بدلیل آنکه کاهش سهمیه واحدهای خبازی در اختیار استان قرار می‌گیرد و مجدد مصرف می شود، لذا کاهش مصرف نداشتیم.  براین اساس در گروه کارشناسی باید بحث شود که با چه اقداماتی می توان جلوی خروج احتمالی آرد را گرفت.

اجرای جامع هوشمندسازی آرد و نان راه حلی برای کاهش یک میلیون تنی مصرف گندم

بنابر آمارهای اعلامی سالانه ۱۰ تا ۱۰.۵ میلیون تن گندم مورد نیاز واحدهای خبازی است که طبق اذعان کارشناسان حوزه آرد و نان با آزادسازی نرخ آرد و گندم، حداقل ۲۵ درصد صرفه جویی در حوزه گندم خواهیم داشت. گرچه از سال زراعی گذشته در تامین حوزه گندم آرد و نان به خودکفایی رسیده ایم، اما اجرای جامع طرح هوشمندسازی یا آزادسازی نرخ آرد و نان می تواند در کاهش مصرف و در نهایت پایداری خودکفایی گندم تاثیر گذار باشد.

در ادامه علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با اجرای هوشمندسازی آرد و نان اعلام کردیم که اجرای جامع این طرح می تواند منجر به کاهش یک میلیون تنی مصرف آرد شود. اما با گذشت چندسال هنوز این طرح ناقص است.

 به گفته او، اجرای طرح هوشمندسازی تاحدی توانسته جلوی نشتی آرد یا نان را بگیرد به طوریکه در گذشته بخشی از نان تولیدی روانه واحدهای دامداری می شد  یا بخشی از آرد در بازار آزاد فروخته می شد. کمااینکه در شرایط کنونی گزارش های کمتری از کشف احتکار انبار نان خشک یا صف طولانی برای خرید نان، کاهش پیدا کرده است.

ایمانی با اشاره به راهکار اساسی کاهش مصرف آرد افزود: اگر آزادسازی قیمت آرد و نان صورت بگیرد و در قالب یارانه نقدی مابه التفاوت در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد، علاوه بر کاهش صرفه جویی آرد شاهد ارتقای کیفیت از ابتدای زنجیره همچون تولید گندم، ارتقای کیفیت نان کارخانجات آردسازی و در نهایت کیفیت نان خواهیم بود چراکه با اصلاح قیمت نان، مصرف کننده به سراغ نان کیفی می رود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: ۲ نرخی یا چندنرخی بودن آرد عامل اصلی فساد و رانت است و بدیهی است که با آزادسازی تمامی فرآیندها، مشکلات به پایان می رسد.  در نهایت شاهد ارتقای کیفیت خواهیم بود.

در سنوات گذشته تا قبل از اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان بواسطه اختلاف چشمگیر آرد یارانه ای با آرد آزاد شاهد تخلفات چشمگیری در این حوزه مبنی بر فروش آرد در بازار آزاد یا مصرف نان به عنوان خوراک دام و طیور بودیم که از سال ۱۴۰۲ اجرای این طرح تاحدودی توانست جلوی این معضلات را بگیرد و با اجرای جامع این طرح شاهد کاهش چشمگیر مصرف گندم واحدهای خبازی خواهیم بود.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۲۲ تير ۱۴۰۳
من که هر روز مسئولی که از جیب نانوا به مردم سوبسید میده رو لعنت میکنم، چه وضعشه چند ساله قیمت نان تغییر نکرده، انگار تورمی نبوده، فکر کردن سود ۳۰ درصدی که میدن خیلی زیاده، با چندر غاز دهن نانوا رو میتونن بسته نگه دارن. انشالله خدا براش نسازه اونیکه این طرح رو درآورد. مگه خودتون بچه ندارید، هر روز داریم فقیرتر میشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۱ تير ۱۴۰۳
بهترین روش این هست آراد با قیمت کاملا آزاد در اختیار نانوایی ها داده شود و حتی گرانتر از بازار و یارانه آن مستقیم بحساب خانوار واریز شود ، چون با این روش الان هر نانوا تعداد زیادی کارت به اسم اعضا خانواده دارد و از بانکهای مختلف و طبق رویه قبل داره بیش از نیمی از آرد را آزاد می فروشد و تبدیل به نان نمی کند و خیلی سریع دست از پخت می کشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۲۰ تير ۱۴۰۳
نانوا هایی که قبل آراد را آزاد می فروختند هنوز هم دارند همان کار را می کنند ، فقط برای بیچاره فقیر بدتر شده ، قبلاً بعضی مواقع در شب جمعه می رفتیم ۱۰ تومن می دادیم به نانوایی و ۲ کیلو آرد می خریدم برای درست کردن حلوا و خیرات الان دیگه آن را هم نمی دهند و می گویند بروید از شیرینی فروشی بگیرید کیلویی ۳۵ هزار تومان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۲۰ تير ۱۴۰۳
از مسئولین که قیمت گذاری نان دستشون هست عاجزانه تقاضا میکنم یه کم به فکر نانوا باشین ما چه گناهی کردیم نانوا شدیم که دائم باید شرمنده زن و بچه باشیم این دستمزد ناچیزی که روزانه میگیریم جوابگوی هزینه های زندگی با این تورم بالا رو نیست
ما تمامی نانواها انشالله در دولت جدید
تقاضای باز بینی تغییر قیمت نان رو داریم
امید به زندگی بهتر و آسایش برای همه‌ی مردم ایران
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۴۲ ۲۰ تير ۱۴۰۳
قیمت نان بقدری ارزان هست که اگه نان رو خشک کنیم ضایعاتی ها گران تر میخرند بهتر است نان آزاد شود و یارانه به خوده مردم داده شود تا در مصرف نان صرفه جویی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۱۹ تير ۱۴۰۳
سخنم با مردمی هست که دنبال عدالت هستن تمام اصناف ایران هرساله افزایش قیمت دارن از شهرداری و مالیات و پول برق آب گاز شهریه دانشگاه کرایه خونه بلیط هواپیما و تا اتوبوس تاکسی و تمام مواد غذایی از لبنیات و گوشت مرغ و.... تمامی این ها هر سال افزایش قیمت داشتن بجز نان که الان ۳ ساله نرخ جدید نداشته
من نانوا فقط در بحث نان خودکفا هستم ولی تو تمام این هزینه ها مصرف کننده هستن
و روزی ۸۰۰به شاطر
روزی ۳۰۰برای نان دربیار
و روزی ۳۰۰برای خمیر گیر هزینه میکنم با هزینه ناهار شام صبحونه بیمه
حتی پول گاز و مالیات ها چند برابر شده ولی مردم میگن نان باید به نرخ ۳ ساله پیش باشه
و دولت از جیب کارگر نانوا که از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۱ شب کار می‌کنه یارانه میده به مشتری
و با این هزینه ها نان حتی با آرد مجانی هم سود ندارن و دولت نان وا را مجبور کرده که نان را با ضرر به مردم بده
کدام یک از این مشاغل ایران ۳ ساله نرخ جدید نداشته و به همین قیمت قبل خدمات میده ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۱۹ تير ۱۴۰۳
یارانه نان باید حذف بشه چون۱۰ میلیون افغانی تو ایران دارند نان دولتی مردم ایران را می خورند بجز این این درروستاها دارن نون دولتی را خشک میکنند وخوراک دام طیورمیکنندچون ارزون تر همه خوراکی ها نان دولتیهست که به اردک مرغ خروس میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۱۹ تير ۱۴۰۳
بیایید این هوشمند سازی را در قبال ۶ میلیون اتباع افعان که علاوه بر روزی ۶۰۰ هزار تومان دستمزد ماهیانه ۲۰۰۰ میلیارد تومان یارانه نان مصرف می‌کنند تیز انجام دهید
۶۰۰۰.۰۰۰× ۳ عدد قرص نان × ۳۰ روز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۱۹ تير ۱۴۰۳
سلام از زمان کارتی شدن نان کیفیت خیلی پایین اومده چون نانوایی ها کارت هدیه از بانک ها میگیرن و سقف فروش نان انجام میدن این طرح کاملا شکست خورد ه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۱۹ تير ۱۴۰۳
سلام تنها راه نجات قاچاق ارد آزاد سازی نرخ نان است و دولت یارانه نان را مستقیماً به حساب مردم واریز کند از این بابت هم کیفیت نان عالی میشود وهم دولت و هم مردم و هم نانوا سود میبرد ودر ضمن حداقل یک سوم ارد صرفه جویی میشود و نان و کیفیت ان جایگاه خود را پیدا میکند ومردم حق انتخاب دارند وکسی که واقعاً نانوا نیست مجبور میشود این کار را به دست کننده این شغل واگذار کند و بثات ای هرج ومرج در حوضه نان برچیده خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۱ تير ۱۴۰۳
این حرف شما کاملا درست هست و باید با گفتگو با عموم در صف نانوایی افکار عمومی را هم قانع و مطلع کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۱۹ تير ۱۴۰۳
نان ها دیگه مثل سالها قبل کیفیت نداره وتازه کوچک وگران شده البته مثل تمام جنس های دیگه از لبنیات و وغیره و همه چی گران وبی کیفیت
Iran (Islamic Republic of)
مهدی خرمنی
۱۶:۵۱ ۱۹ تير ۱۴۰۳
درود بر قشر زحمتکش نانوایی
نانوا ها افراد زحمتکش هستند نه تعطیلات نوروزی نه بقیه تعطیلات استراحت ندارند
من خودم به عنوان یک جوشکار در جامعه میبینم نانوایی های ما هم صبح زود بیدار می‌شوند و هم شبانه روزی درگیر کار خودشون هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۱ تير ۱۴۰۳
این حرف شما در مورد برخی هایشان صدق می کند و در مورد برخی هایشان خیر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۹ تير ۱۴۰۳
خداخیربده به هرچی نانوا. برادرمن جلوکارهای دیگه رابگیریدنه جلونانوایهارا. کدوم نانوا را دیده اید که میلیاردر شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۹ تير ۱۴۰۳
تو را با امام حسین قیمت نون درس کنید از ۱۴۰۰ تا الان ۵۰۰ تومن لواش هیچکدوم هزیناش درنمیاد بخدا نانوا جزعی از مردمن همه تارو مار کردن خدایا ۰۰۰۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۲۷ ۱۹ تير ۱۴۰۳
درود بر کارشناسان زحمت کش قاچاق ارد همچنان ادامه دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۹ تير ۱۴۰۳
سلام از اون موقع که نان کارتی شده کیفیت بسیار پایین فروش پولی یا کارت خوان قدیمی بهتر بود هر چقدر نون لازم داشتیم تهیه میکردیم واقعا مسخره شده نانینو همه رو به جون هم انداخته
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۲۴ ۱۹ تير ۱۴۰۳
باسلام نان باید اول در کشور تک نرخی شود و بعد ارد آزاد و نان هم آزاد و یارانه ارد به حساب خود سرپرست خانوار ها واریز شود تا جلو قاچاق آرد و ضایعات نان و بی کیفیت نان گرفته شود ونانوا هم از دل جون کار می کنه من خودم نانوا هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۹ تير ۱۴۰۳
من نانوا گناه نکردم که دارم دست زن بچه شما نان میدم تو گرما پای تنور عرق میریزم وگرنه قبل از اینکه نانوایی دوم را بسازم مغازه ام سفره خانه بود و خیلی بیشتر سود داشت اگر دولت بیشتر از این نانوایی ها رو جریمه و پلمب بکنه نانوایی ها بسته و سفره خانه میشه چون قیلون دادن به دست دختر و زن بچه مردم بیشتر از نان دادن سود داره

دولت نان وا رامحکوم کرده نان را بدون سود حتی همراه با ضرر به دست مردم بدیم آخرش هم دزد و کلاه بردار میشیم به( اسم فروش آرد در حالیکه قیمت آرد بازار دولتی و آزاد یکی شده و دیگه اصلا سودی ندارد )
خود صدا سیما بیاد گذارش درست می‌کنه از تخلف نانوا یی ها در حالی که قنادی ها کیک تولد را با سینی سنگین چوبی و شیرینی را با جعبه مقوایی رو ترازو حساب میکند تخته چوب و کاغذ بازیافتی را به قیمت شیرینی تر میفرستد چرا به قنادی ها گیر نمی‌دن
اصلا تا به حال متوجه این موضوع قنادی ها شدین حساب کردین روزی چند ۱۰میلیون فقط جعبه را به قیمت شیرینی میفروشند ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۹ تير ۱۴۰۳
تخلفات اعم از قاچاق آرد همچنان ادامه دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۱۹ تير ۱۴۰۳
قیمت نون رو سر سال بدن تا نانوا دزد نشه یه کمی خجالت بکشید نون ۱۶۰۰ یا ۲۵۰۰ مگه میتونه حتی کرایه مغازه رو در بیاره دولت از ترس مردم داره از جیب نانوای بدبخت به مردم سوبسید میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۹ تير ۱۴۰۳
خوب شده آرد گذاشتن دراحتیار فرماندارن هرکس با مسولش خوبه پول میده آرد فولاده میدن بهش نفری میدانم به کارمنده فرمانداری ۵٠تومان داده ١٠٠تا آرد گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۹ تير ۱۴۰۳
قشر زحمتکش وبی ادعای این جامعه تواین گرما خدا خیرشون بده
Germany
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۹ تير ۱۴۰۳
نونوایی ها باید تعطیل بشن و نون بصورت کارخونه ای و بسته بندی فروخته بشه و دامداری هایی هم که از نون خشک استفاده میکنن باید جریمه های سنگین بشن و نونای خشک فقط باید به شهرداری ها تحویل داده بشه و اونام بصورت خورد شده و ضد عفونی شده و در گونی های ده کیلویی به دامداریها فروخته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۹ تير ۱۴۰۳
یک جلمه از مادر عروس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۱۹ تير ۱۴۰۳
کم‌ کم بگو همه شغل ها تبدیل بشه به فروش گاههای مفت
خور زنجیره ای وهمه تعطیل کنند همانطور که الان داره انجام میشه وگردن کلفت ها پول دار تر وضعیف ها له تر میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۱۹ تير ۱۴۰۳
شما خوبه وزیر اقتصاد می‌شدی یک شبه مملکت را به باد میدادید
Iran (Islamic Republic of)
رضا تمری
۱۶:۲۵ ۲۰ تير ۱۴۰۳
احمقی که میگه نانوايي بسته بشه میدونه چند صد هزار نفر بیکار میشن
Germany
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۹ تير ۱۴۰۳
نونواییا و اداره غله ایا با هم دارن آردا رو میچاپن
Iran (Islamic Republic of)
مشاور
۱۰:۵۰ ۱۹ تير ۱۴۰۳
واحد های نانوایی باید حقوق بگیرند و بجای پول به آنها امتیاز داده شود. به صورت نا محصوص.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۹ تير ۱۴۰۳
شعر میگی
Iran (Islamic Republic of)
محمد آردی
۱۸:۰۰ ۱۹ تير ۱۴۰۳
اگر مثل کارمندان باهاشون رفتار بشه حرفی نیست ما نانواها از خدامونه مثل دولت و مردم نوکر بدون مواجب میخوان
آخرین اخبار