افرادی كه كمتر از 6 ساعت در شب می خوابند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سكته مغزی هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک  ، محققان می گویند نكته قابل توجه این مطالعه این است حتی افراد دارای وزن سالم ، بدون وجود عامل خطر و سابقه سكته مغزی و یا توقف تنفس در هنگام خواب ( آپنه خواب ) و دیگر اختلالات نیز در خطر ابتلا به سكته مغزی براثر كم خوابی قرار داشتند.

'مگان رویتر' از دانشگاه آلاباما و مجری این تحقیقات گفت: مردم از اهمیت رژیم غذایی و ورزش برای پیشگیری از سكته مغزی مطلع هستند اما از سوی دیگر از تاثیر میزان ناكافی خواب بی خبرند. خواب بسیار مهم است ، زمانی كه خواب كافی نباشد بدن دچار استرس می شود.

محققان در این مطالعه 5666 فرد بزرگسال 45 ساله و بیشتر را در مدت سه سال مورد بررسی قرار دادند و نشانه های سكته مغزی و زمان خواب آنها را هر 6 ماه مطالعه كردند.

آنها اطلاعات دموگرافیك، عوامل خطر سكته مغزی، نشانه های افسردگی و دیگر رفتار های سلامت را درآنها ثبت كردند.

افراد سالم دارای وزن طبیعی كه كمتر از 6 ساعت در شب می خوابیدند 5/4 برابر بیشتر از آنهایی كه هفت تا هشت ساعت خواب شبانه داشتند، دچار سكته مغزی شدند. این در حالی است كه محققان مشاهده كردند این عامل خطر برای افراد چاق و دچار اضافه وزن مشكل ساز نیست.

به اعتقاد این محققان عادت خواب كمتر از 6 ساعت در شب در واقع نوعی زمینه ساز است و ممكن است موجب بروز برخی عوامل خطر قوی تر و شدید تر در آینده شود

متخصصان توصیه می كنند افراد بزرگسال هفت تا 9 ساعت در شب بخوابند اما بر اساس داده های جدید حدود 30 درصد از آمریكایی ها 6 ساعت و كمتر می خوابند.

نتایج این مطالعات در كنفرانس خواب 2012 در بوستون ارایه شده است. /س
برچسب ها: کم خوابی ، سکته ، مغز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.