مدیركل امور بین الملل وزارت توسعه مناطق و رییس كارگروه همكاری های منطقه ای فدراسیون روسیه گفت: 40 استان از 83 استان این كشور پهناور علاقه مند به همكاری های گسترده اقتصادی و تجاری بین منطقه ای با استان های مختلف ایران هستند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، الكساندر ویتالییویچ درنشست کارگروه همکاری‌های مشترک منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در تبریز، افزود: این تعداد از استان های مختلف روسیه حدود نیمی از استان های این كشور را شامل می شود كه در زمینه های مختلف اقتصادی، تجاری، صنعتی، فرهنگی و گردشگری خواستار بسط و توسعه همكاری های خود با استان های مختلف ایران هستند.

وی با اشاره به این كه در حال حاضر تعدادی از استان های روسیه از جمله آستراخان، سن پترزبورگ و جمهوری داغستان همكاری های بین استانی را با تعدادی از استان های ایران آغاز كرده اند، بر سرعت بخشیدن به چنین روابطی تاكید كرد.

ویتالییویچ از حجم پایین مبادلات تجاری بین ایران و روسیه انتقاد كرد و خواستار تلاش مسوولان اجرایی و فعالان بخش خصوصی دو طرف برای رشد این میزان از مبادلات طی سال ها و ماه های آینده شد.

وی یاد آورشد: این همكاری ها نباید به استان های جنوبی روسیه با استان های شمالی ایران محدود شود، چرا كه سایر مناطق و استان های دو كشور از امكانات و قابلیت های بسیار فراوانی در زمینه های مختلف برخوردارند كه دو طرف می توانند برای ارتقای سطح رفاه عمومی مردم خود از آنها بهره برداری نمایند.

ویتالییویچ اضافه كرد: اگر در گذشته روابط تجاری، صنعتی و آموزشی میان ایران و روسیه مسیر ترقی را می پیمود و توسعه می یافت، امروز با حجم ناچیز مبادلات تجاری مواجه نبودیم.

وی نقش استان ها در توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه را بسیار مهم و محوری خواند و گفت: این مناطق به مثابه واگن های قطاری هستند كه می توانند مسیر روابط تهران - مسكو را ارتقا داده و به سطح ایده آل برسانند.

این مقام روسی با بیان اینكه ارتباطات بین ایران و روسیه نباید تنها به مباحث اقتصادی و تجاری ختم شود، بر تقویت روابط فرهنگی و انسانی بین دو طرف تاكید كرد و افزود: مسوولان دو طرف باید در این زمینه ها نیز از سازو كارهای مختلفی بهره بگیرند.

مدیركل امور بین الملل وزارت توسعه مناطق و رییس كارگروه همكاری های منطقه ای فدراسیون روسیه برگزاری این نشست را زمینه ای بسیار مناسب برای توسعه همكاری های دو كشور دوست و همسایه عنوان و اظهار كرد: اجلاس امروز می تواند تحرك قابل ملاحظه ای به توسعه همكاری های دوجانبه بدهد.

تلاش برای فعال تر سازی استان های دو كشور، زمینه سازی برای حضور بخش خصوصی در استان های مختلف، ارایه مزیت ها و ظرفیت های اقتصادی استان های شركت كننده در نشست و تلاش برای افزایش حجم مبادلات تجاری میان ایران و روسیه از جمله اهداف مهم این اجلاس بود./س

 

برچسب ها: روسیه ، همکاری ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.