کشته شدن بيش از 20 هزار مسلمان ساکن غرب ميانمار طي دو سال اخير كه اين روزها شدت بسياري يافته و مدعيان دموکراسي همچنان سكوت كرده اند.


به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، پس از حمله بوداييان افراطي به يک اتوبوس حامل مسلمانان ميانماري در مي 2012 که با کشته شدن يک بودايي همراه بود، کشتار مسلمانان در غرب ميانمار شدت يافت، کشتاري که طي دو سال اخير همواره با حمايت دولت مرکزي ميانمار ادامه داشته است.

 در جديدترين جنايتها بوداييان افراطي با حمله به منازل مسکوني مسلمانان در غرب ميانمار، موجبات آوارگي صدها هزار مسلمان را فراهم کردند.

**ضرورت اتحاد مسلمانان

بسياري از کارشناسان و تحليلگران مسلمان معتقدند سازمان کنفرانس اسلامي‌ و کشورهاي مسلمان براي بررسي کشتار مسلمانان در ميانمار بايد با تشکيل اجلاس فوق العاده از سرايت اين گونه اقدامات دد منشانه به ساير کشورهايي که مسلمانان در اقليت هستند جلوگيري کنند.

گفتني است؛ در سال 2009 صدها تن از مسلمانان اوليغور استان سين کيانگ چين توسط حکومت مرکزي کشته شدند.

**سکوت آمريکا در قبال اين جنايات

نکته قابل تامل در کشتار اخير مسلمانان در ميانمار اين است که مجامع غربي و بين المللي که همواره داعيه دموکراسي و حقوق بشر را دارند در قبال اين جنايت سکوت کرده اند و حتي طي ماههاي اخير به دنبال آزادي آنگ سان سوچي رهبر دموکراسي خواهان ميانمار از حبس خانگي، روابط ميان غرب و ميانمار بهبود يافته است.

بر اساس اين گزارش؛ در ديدار اخير ميان تين سين رئيس جمهور ميانمار و هيلاري کلينتون وزير خارجه آمريکا مقامات واشنگتن از کاهش تحريم هاي غرب عليه ميانمار خبر دادند.

اوباما که هفته گذشته مجوز سرمايه گذاري در ميانمار را براي شرکت‌هاي آمريکايي صادر کرد علت اين کار را آزادي و حقوق بشر ايجاد شده توسط دولت ميانمار اعلام کرد، اما گويا اوباما نمي داند که شرکتهاي آمريکايي براي کشيدن خط لوله و استخراح معادن با کمک ارتش ميانمار و اکثريت بودايي اين کشور، مسلمانان و روستاييان ميانمار را از خانه و کاشانه خود آواره مي‌کنند.

بي شک آمريکاييها بار ديگر منافع خود را بر همه چيز حتي شعار دروغين حقوق بشر که سر مي دهند مقدم داشته اند.

**مسلمانان ميانمار

حدود 800 هزار مسلمان که به روهينگيا معروف هستند در ايالت آراکان در غرب ميانمار زندگي مي‌کنند، مسلماناني که از کمترين امکانات رفاهي و شهروندي هم برخوردار نيستند و ساليان دراز تحت ظلم اکثريت بودايي اين کشور قرار داشتند.

 نکته جالب اظهارات تين سين رئيس جمهور اين کشور است که اقليت مسلمان ميانمار را خارجي هاي اين کشور ناميده و به نوعي اعمال خشونت عليه مسلمانان را توجيه مي كند.


**واکنش کشورهاي مسلمان از جمله ايران

علي اکبر صالحي وزير امور خارجه در حاشيه کنفرانس علمي بين المللي جنبش عدم تعهد با محکوم کردن کشتار مسلمانان در ميانمار اعلام کرد: از دولت ميانمار خواسته ايم تا در خصوص حادثه ناگواري که اتفاق افتاده بررسي هاي لازم را انجام دهد.

در همين زمينه رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت خارجه كشورمان نيز در نشست خبري اخير خود كشتار بي رحمانه مسلمانان ميانمار را به شدت محكوم و از مجامع بين المللي و كشورهاي به اصطلاح مدافع حقوق بشر خواست سكوت خود را در برابر اين فجايع غير انساني بشكنند.

همچنين مردم اندونزي با برگزاري تظاهرات گسترده در مقابل سفارت ميانمار در جاکارتا کشتار مسلمانان در ميانمار توسط بوداييان را محکوم کردند.

** گزارش// حسين سلماني و عليرضا كرمي

انتهاي پيام/پ3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۰۱ مرداد ۱۳۹۱
اختلاف انداختن بین سنی و شیعه و بین مسلمان و بوداهی با برنامه امریکا با کمک القاعده است .
آخرین اخبار