پس از گذشت بيش از ۲۰ سال از پايان جنگ سرد، نيروي نظامي امريكا در حال جنگي جديد در اروپاست، ولي اين بار دشمنانش را قاچاقچيان مواد مخدر، اسلحه و انسان معرفي مي‌كند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، مركز ميانجي و مشترك مبارزه با مواد مخدر (JICTC) يك گروه اجراي عمليات در مركز فرماندهي امريكايي- اروپايي است كه در كوهپايه‌هاي زيباي جنوب آلمان قرار دارد. اين مركز به آژانس‌هاي دولتي امريكا و همكاران بين‌المللي آنها كمك مي‌كند تا با گروه‌هاي خلافكار و قاچاقچي مواد مخدر، اسلحه و انسان مبارزه كنند. 

مقامات امريكايي و اروپايي معتقدند تجارت مواد مخدر، سرمايه بسياري از گروه‌هاي تروريستي و جنايي را در سطح جهاني فراهم مي‌آورد. اروپا مكان جذابي براي تجارت مواد مخدر است. كارشناسان معتقدند قيمت كوكائين در اروپا چهار تا پنج برابر قيمت آن در خيابان‌هاي امريكاست و مصرف آن نيز در اروپاي مركزي رو به افزايش است. مارك اسكرابا مدير (JICTC) در گفت‌وگو با ان‌بي‌سي‌نيوز گفت: «اين تكرار فيلم «ميامي وايس» در اروپا نيست.
 
سازمان ما يك مركز ميانجي و مشترك مبارزه با مواد مخدر است كه حدود ۲۵ سال پيش ايجاد شده و تمركز خود را روي امريكاي جنوبي گذاشته تا با همكاري مأموران پليس در جريان قاچاق مواد مخدري كه قصد ورود به داخل خاك امريكا را داشته اخلال ايجاد كرده و گروه‌هاي خاطي را دستگير و منحل كند. يكي از مسائل بزرگي كه به تازگي در اروپا مشكل‌ساز شده اين است كه ميزان مصرف كوكائين بين سال‌هاي ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ دوبرابر شده است.
 
يكي از اسناد حقيقت نماي منتشره در سال گذشته نشان داد كه ۲۹ عدد از ۶۳ سازمان بزرگ قاچاق مواد مخدر كه توسط وزارت دادگستري شناسايي شده‌اند، به گروه‌هاي تروريستي ارتباط داشته‌اند. طبق گزارش دفتر جرم و قاچاق مواد مخدر سازمان ملل، در سال ۲۰۰۹ طالبان در افغانستان بيش از ۱۵۰ ميليون دلار از راه فروش ترياك به دست آورد. در همان سال، سازمان ملل تخمين زد كه بيش از ۸۰ تن از هروئين افغاني به اروپاي مركزي و غربي راه يافته‌اند و حدود ۱۰۰ تن ديگر از راه آسياي مركزي به روسيه رسيده‌اند. 

اسكرابا در ادامه گفت‌وگويش با ان‌بي‌سي‌نيوز گفت: «آخرين آمارها نشان مي‌دهند بازار جهاني مواد مخدر در سال ۲۰۰۹ حدود ۶۸ ميليارد دلار ارزش داشت كه آمارهاي جديد بسيار بالاتر از آن هستند.»
 
مركز ميانجي و مشترك مبارزه با مواد مخدر با داشتن ۴۰ كارمند كه شامل نمايندگاني از FB، آژانس مبارزه با مواد مخدر و محافظ مرز و گمرك هستند، به هماهنگي ساختار نظامي سربازخانه‌هاي اشتوتگارت مي‌پردازد. اين مركز به‌طور رسمي در ماه سپتامبر تأسيس شد.
 
سرهنگ دوم مارك هرتلينگ، فرمانده ارتش امريكا در اروپا به ان‌بي‌سي‌نيوز گفت: «ما نمي‌گوييم كه اين يك كار نظامي است بلكه مهم نقش امنيتي آن است. در واقع، اين كار تركيبي از نقش‌هاي پليس و ارتش است.»
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار