رنگ چشم افراد مي‌تواند شاخص مناسبي براي پيش‌بيني بيماري‌هاي پوستي باشد.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب‌دا، محققان دانشگاه پزشكي كلرادو نشان داده‌اند كه افراد با چشمان آبي كمتر در معرض بيماري ويتيليگو (برص، لک و پیس) هستند و افراد با چشمان قهوه‌اي نيز كمتر احتمال گرفتن بيماري سرطان ملانوم را دارند.
 
براساس اين گزارش مطالعه‌اي كه در اين نشريه منتشر شد نشان داد كه از حدود 3000 نفر بيمار مبتلا به بيماري ويتيليگو تقريباً 27 درصد چشم آبي – خاكستري دارند و 43% چشمان قهوه‌اي دارند و 30% چشمان سبز و يا فندقي دارند.
 
ريچارد اسپرتيز مدير ژنتيك پزشكي و برنامه‌هاي ژنوميك دانشگاه پزشكي Cu‌ افزود اين مطالعه در درجه اول به بيماري ويتيليگو پرداخته ولي پيامدهاي بيماري ملانوم را هم بررسي كرده است.
 
وي گفت: از لحاظ ژنتيكي بيماري ويتيليگو و ملانوم تضاد قطبي دارند و برخي از تغييرات ژنتيكي باعث مي‌شود كه احتمال ابتلا به ويتيليگو كمتر از ملانوم باشد و برعكس.
 
براساس اين گزارش افرادي كه چشمان قهوه‌اي دارند احتمال اين كه به ملانوم مبتلا شوند كمتر است و اين احتمال وجود دارد كه سيستم ايمني اين افراد از همان شروع بيماري، سلول‌هاي اوليه سرطاني را شناسايي مي‌كند و از بين مي‌برد.
 
اين گزارش مي‌افزايد: مبتلا به ويتيليگو يا برص بيشتر در معرض خطر ديگر بيماري‌هاي خود ايمني مانند ديابت نوع 1، تيروئيد، آرتريت روماتوئيد و يا لوپوس هستند.
 
گفتني است بيماري ويتيليگو يك بيماري خود ايمن است كه در آن با از بين رفتن رنگدانه‌ها لكه‌هاي سفيدي روي پوست و مو ايجاد مي‌شود و ملانوم هم خطرناكترين نوع سرطان پوست است./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار