یک کارشناس سیاست خارجی گفت: هرگونه خیزش مردمی در عربستان و گسترش موج بیداری اسلامی در این کشور بر تحولات بحرین تاثیر مثبتی خواهد داشت.

صادق زيبا کلام در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران با اشاره به بيانيه ده ها شخصيت روحاني شيعي عليه آل سعود گفت: منتقدين و مخالفين رژيم آل سعود از آزادي عمل برخوردار نيستند و عملا نمي توانند مخالفت جدي خود از رژيم آل سعود به خصوص در حوزه سياسي و امنيتي را اعلام کنند.

وي اظهار داشت:‌ سرکوب مخالفين و منتقدين دولت عربستان يک مسئله عام و کلي است و ما نمي توانيم اين موضوع را فقط به شيعيان يا سني ها اختصاص بدهيم بلکه بايد بگوييم که سرکوب مخالفان شامل همه ي مذاهب اعم از شيعه و سني و غيره مي شود.

وي افزود: صدور اين بيانيه توسط علماي شيعه نه تنها در عربستان تاثير گذار بوده بلکه بر مردم مظلوم بحرين هم تاثیر گذار خواهد بود و هم چنین ساير کشورهاي عربي منطقه مثل مصر و سوريه هم از بيداري اسلامي در کشور عربستان تاثير پذيري دارند.

زيبا کلام تصريح کرد:‌ در عربستان حقوق مدني شهروندان رعايت نمي شود که اين مسئله عامل اصلي ايجاد اعتراضات مردمي شده و گسترده شدن اين قيام ها در سرتا سر عربستان باعث شده تا رژيم آل سعود نتواند در مقابله با جنبش های مردمی ایستادگی کند.

اين کارشناس سياست خارجي در پايان خاطر نشان کرد: آينده عربستان جدا از دموکراسي خواهي جهان عرب نيست و هر حرکتي در عربستان قطعا بر تظاهرات مردم بحرين تاثير گذار خواهد بود.

"انتهاي پيام"/س3
برچسب ها: زیبا کلام ، منتقد ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار