تودیع و معارفه در مرکز پژوهش ها، وضعیت لایحه حمایت از کودکان بی سرپرست، اعلام مصونیت قضایی نمایندگان از سوی رئیس پارلمان، توضیحات شیخ الاسلام در مورد وضعیت اشتغال، بیانیه نمایندگان در مورد کشتارهای میانمار، بازدید رئیس پارلمان از اردوی المپیک، جلسه غیر علنی مجلس، دیدار لاریجانی با معاون نخست وزیر سوریه و....مهمترین رویدادهای مجلس را طی هفته گذشته، رقم زدند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان مجلس پس از گذراندن 2 هفته تعطیلات تابستانی همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان برنامه های خود را در پارلمان از سر گرفتند.

نمایندگان خانه ملت روز یکشنبه(1مردادماه) جلسه علنی داشتند که در این جلسه مسایل مختلفی مورد بررسی قرار گرفت.

مراسم توديع احمد توكلي رئيس پيشين مركز پژوهشهاي مجلس و معارفه كاظم جلالي رئيس جديد اين مركز امروز(شنبه) برگزار مي‌شود.

* تودیع و معارفه در مرکز پژوهش ها

مراسم تودیع احمد توکلی رئيس پيشين مركز پژوهش هاي مجلس و معارفه كاظم جلالي رئیس جديد اين مركز روز شنبه در مجلس برگزار شد.

در این مراسم لاریجانی و برخي نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تعدادي از مسئولين نهاد قانونگذاري و همچنين چند تن از وزرا و معاونين پارلماني حضور داشتند.

* زد و بند سياسي ميان تروريست هاي سوريه و غرب آشكار است

رئيس مجلس شوراي اسلامي در نطق پيش از دستور یکشنبه در جلسه علني بهارستان گفت: واكنش غرب نسبت به عمليات تروريستي اخير در سوريه نشانگر يك زد و بند عملياتي بين كشورهاي بزرگ و مرتجعين تروريست ساز است.

 رئیس مجلس با تبريك به مناسبت آغاز ماه مبارك رمضان، به اقدامات تروريستي اخير در سوريه اشاره كرد و گفت: رفتار پر حجم ماجراجويي به سوريه چه اخبار قبل از اين عمليات تروريستي و چه نوع واكنش كشورهاي بزرگ پس از اين عمليات نشانگر يك زد و بند عملياتي بين كشورهاي بزرگ و مرتجعين تروريست ساز است.

 وي خاطر نشان كرد: پس از اين واقعه تروريستي كشورهاي آمريكا، انگليس، فرانسه، آلمان و برخي ديگر از كشورها به جاي محكوم كردن ترور و عمليات تروريستي دمشق اعلام كردند كه بايد حكومت دمشق تغيير كند. در واقع جايزه تروريست‌ها به دست آمريكا و اين چند كشور غربي داده شد كه شما ترور كنيد و ما بهره سياسي آن را در شوراي امنيت دست و پا مي‌كنيم.

 رئیس مجلس شوراي اسلامي اظهارداشت: اين نحوه اداره صحنه بين‌المللي يك "سر در" كم دارد كه در آن بنگارند «به دروازه‌ توحش مدرن رسيده‌ايم» لذا در اين مديريت جهاني تروريست خوب و بد وجود دارد. اگر تروريست‌ها مقابل آمريكا و صهيونيست‌ها باشند، كارشان محكوم و خلاف حقوق بشر است. اما اگر در دمشق، عراق، فلسطين، بحرين و ميانمار هر اقدامي عليه مسلمانان انجام دهند به آنها جايزه داده مي‌شود.
لاریجانی درباره كشتار مسلمانان میانمار خطاب به دبیر كل سازمان ملل گفت: شما كجای كار ایستاده اید؟ سازمان عریض و طویل تان به چه درد می خورد؟ چرا همانطور كه برای سوریه نیروی صلح اعزام می كنید، برای جلوگیری از كشتار مسلمانان میانمار نیروی صلح اعزام نمی كنید؟

* لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست


نمايندگان به منظور تامين نظر شوراي نگهبان با اصلاح ماده  37لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان بي سرپرست و بدسرپرست در صحن علني موافقت كردند.
براساس اين گزارش ماده 37 لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان بي سرپرست و بدسرپرست جهت تامين نظر شوراي نگهبان از مجموع 254 نفر حاضر با 236 راي موافق و بدون مخالف به تصويب رسيد.
طبق این مصوبه نمايندگان واگذاري كودكان و نوجوانان بي سرپرست و بدسرپرست به افراد ذي صلاح  و مسئوليت پذيرش، نگهداري و مراقبت و حضانت در اختيار واگذاري سرپرستي آنها به خانواده هاي واجدشرايط به سهولت انجام خواهد شد .

* رد عضویت ایران در بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت

نمايندگان در صحن علني یکشنبه با لايحه عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران در بنياد اروپايي مديريت كيفيت مخالفت كردند.

براساس اين لايحه به دولت اجازه داده مي شد در بنياد اروپايي مديريت كيفيت عضويت يافته و نسبت به پرداخت حق عضويت مربوطه اقدام نمايد كه تعيين و تغيير دستگاه اجرايي طرف عضويت بر عهده دولت است ولي با مخالفت شوراي نگهبان در خصوص عدم مغايرت با قانون اساسي و شرع مقدس اين لايحه توسط نمايندگان مجلس به تصويب نرسيد.

مخالفت با ماده واحده لايحه عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران در بنياد اروپايي مديريت كيفيت از مجموع 256 راي حاضر با 236 راي صورت گرفت.



    * نمایندگان در نظر های خود آزادند و مصونیت دارند

اما محمدرضا تابش در اخطار قانون اساسی در جلسه علنی یکشنبه گفت: مساله در راس امور بودن مجلس تاكنون از سوي رييس‌جمهور مورد ترديد قرار مي‌گرفت و اخيرا برخي مسئولان قضايي نيز اين موضوع را مورد ترديد قرار دادند.

وی در ادامه به استناد اصول 76، 84 و 86 قانون اساسي و خطاب به رييس مجلس افزود: اگر نمايندگان از مصونيت قضايي برخوردار نباشند پس چطور مي‌توانند از حقوق مردم دفاع كنند، از شما انتظار بود در نطق خود به اين موضوع اشاره و از جايگاه مجلس دفاع مي‌كرديد.

وي همچنین با استناد به مواد 23، 75، 76 و 107 آيين‌نامه داخلي مجلس متذكر شد: برخي مقامات قضايي گفتند مي‌توان نمايندگان را تعقيب قضايي كرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار با بیان اینکه اختیار رئیس است که در سخنرانی خود نکته ای را بگوید یا نه گفت: اصل اینکه نمایندگان در ایفای نظر خودشان و اظهار نظر و رأیشان آزاد هستند و کسی در این زمینه حق تعقیب و توبیخ نمایندگان را ندارند قبول است و اصل قانون اساسی است و کسی نمی تواند مخالف آن نظر دهد.

لاریجانی افزود: بحث در توهین و افترا است و نمایندگان به خاطر آزادی بیان نمی توانند به کسی توهین کنند یا افترا بزنند بنابراین این تصور که قوه قضائیه می تواند به خاطر اظهار نظر در ایفای وظیفه نماینده ای را تحت تعقیب قرار دهند تصور باطلی است.

* توضیحات وزیر کار در مجلس دردی از اشتغال جوانان دوا نکرد!

عبدالرضا شيخ الاسلام وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي هم در جلسه صحن علنی یکشنبه به ارائه گزارشي از وزارت خانه متبوعش پرداخت.

وي با بيان اينكه اشتغال بخشي از پازل توسعه و پيشرفت كشور است، گفت: اشتغال نيازمند نگرشي سيستمي و مشاركت همه مسئولان و ذي نفعان بوده و بايد به اين مهم توجه شود .

شيخ الاسلام در ادامه تصريح كرد: متغير اشتغال يك ويژگي منحصر به فرد بوده و متغير وابسته است به طوري كه مولفه هاي مختلفي در آن دخيل هستند و البته به صورت تاخيري عمل مي كنند که از اين جهت بايد همه دستگاه ها و ارگان ها و اجزاي حاكميت در روند اشتغال توجه كنند .

وي با اشاره به عملكرد وزارت خانه تعاون، كار و رفاه اجتماعي خاطر نشان كرد: بخشي از عملكرد اين وزارت خانه مربوط به وظايف قانوني و ذاتي آن است به صورتي كه در بعدهاي مختلف قابل ارزيابي است.

اگرچه شیخ الاسلام به درخواست نمایندگان به صحن علنی آمده بود، اما بیشتر از وزارتخانه متبوعش تعریف کرد و هیچ دیدگاه و برنامه جدیدی از سوی وی برای شکل گیری اشتغال پایدار برای جوانان ارائه نشد!

* اصلاح ماده 77قانون شهرداری

 نمايندگان همچنین با طرح اصلاح ماده 77 قانون شهرداري مصوب 1334 با اصلاحات و الحاقات بعدي موافقت كردند.

طرح اصلاح ماده 77 قانون شهرداري مصوب 1334 با اصلاحات و الحاقات بعدي اعاده شده در شوراي نگهبان در كميسيون شوراها و امور داخلي كشور به شرح زير اصلاح شد:
در ماده واحده يك طرح در سطر اول ماده 77 قانون شهرداري بعد از كلمه عوارض عبارت «و بهاي خدمات ارائه شده توسط شهرداري و سازمان هاي وابسته به آن» اضافه شد اين طرح از مجموع 236 راي حاضر با 191 راي موافق تصويب شد.

* اصلاح لایحه عضویت ایران در فدراسیون بین المللی آموزش اولیاء

بهارستانی ها در ادامه جلسات هفته ای که گذشت، با طرح اصلاح لايحه عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران در فدراسيون بين‌المللي آموزش اوليا با 191 راي از مجموع 235 راي حاضر موافقت کردند.

لايحه عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران در فدراسيون آموزش عالي ادعاده شده از شوراي نگهبان به شرح زير اصلاح شده است: ماده واحده- به دولت اجازه داده مي‌شود در فدراسيون بين‌المللي آموزش اوليا به شرح اساسنامه پيوست عضويت يابند و نسبت به پرداخت حق عضويت مربوط اقدام نمايند، تعيين و تغيير دستگاه اجرايي طرف عضويت بر عهده دولت است.

تبصره- رعايت اصل 77 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در اجراي ماده 6 اساسنامه الزامي است.

* بیانیه 232 نماینده در محکومیت کشتار مسلمانان میانمار

نمایندگان بیانیه‌ای در محکومیت کشتار مسلمانان کشور میانمار صادر كردند و طي آن از مجامع و نهادهای بین‌المللی خواستند تا مواضع خود را برای تامین حقوق مسلمانان اعلام کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن این اقدامات ضد بشری از مجامع بین‌المللی و نهادهای حقوق بشر مخصوصا کشورهای اسلامی انتظار دارند تا با اعلام مواضع لازم جهت تامین حقوق مسلمانان میانمار، به رسالت دینی و انسانی خود عمل کرده و تلاش بین‌المللی خویش برای حل سیاسی بحران اخیر سوریه را دنبال کنند.

* محکومیت شهادت مدافع حجاب از سوی پارلمان

153 نفر از نمايندگان در بيانيه‌اي شهادت يكي از انقلابيون مدافع حجاب اسلامي در كشور آذربايجان را محكوم كردند.

بنابر اخبار واصله يكي از انقلابيون مسلمان و غيور كشور آذربايجان كه به علت دفاع از حجاب خواهران مسلمان زنداني شده بود، به دليل فشارهاي روحي،‌ جسمي و رواني در زندان به شهادت رسيد.

شهيد واقف عبدالله اف كه از فرزندان مسلمان و انقلابي آذربايجان محسوب مي‌گرديد، جرمي جز دفاع از حفظ ارزش‌هاي ديني نداشت.

ا نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ضمن دفاع از حق مردم مسلمان آذربايجان، بر حفظ ارزش‌هاي ديني خود اين عمل غيرانساني دولت آذربايجان در به شهادت رساندن شهيد واقف عبدالله اف را محكوم مي‌نماييم.

* بازدید رئیس پارلمان از محل اردوی تیم های اعزامی به المپیک

رئیس مجلس شورای اسلامی در آستانه رقابت‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن با حضور در محل برگزاری اردوی تیم‌های اعزامی به المپیک با روسای فدراسیون‌ها و اعضا و کادر فنی تیم‌های اعزامی به این رقابت‌ها دیدار و گفتگو کرد.

* برنامه ای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارم

لاریجانی همچنین اعلام کرد با وجود طرح برخی شایعات برای حضورش در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، تاکید کرد: برنامه ای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارم.

* وزیر ارشاد میهمان کمیسیون فرهنگی

به درخواست اعضاء کمیسیون فرهنگی مجلس، سید محمد حسینی برای تشریح مساله عفاف و حجاب به پارلمان رفت تا در یان زمینه توضیحاتی ارائه کند.

* تجمع اعتراض امیز نمایندگان درباره کشتارهای اخیر میانمار

براساس این گزارش نمایندگان مجلس در راستای همصدایی با ملت مظلوم میانمار در مقابل مقر سازمان ملل تجمع کردند.

یک عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با بيان اينكه حضور نمايندگان در تجمع مقابل سازمان ملل جهت حمايت از مردم ميانمار موثر خواهد بود، اظهار داشت: نمايندگان مجلس در هر كشور به عنوان عصاره آن ملت بوده و از اين رو حضور نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در مقابل مقر سازمان ملل به نمايندگي از مردم صورت گرفته و به منزله مخالفت يكايك مردم با اين اقدام وحشيانه است .

* مجلس صحن غیر علنی برگزار کرد

 لاريجاني که رياست صحن علني  (چهارشنبه) 4 مرداد ماه مجلس را بر عهده داشت، جلسه غیر علنی چند ساعته را اعلام کرد.

این تصميم در راستاي بررسي وضعيت اقتصادي کشور با حضور وزراي اقتصادي و مسئولان ذي‌ربط دولت اعلام شد.

طی جلسه غير علني بهارستان، صادق خليليان دبير جهاد کشاورزي، مهدي غضنفري وزير صنعت معدن و تجارت، قاسم رستمي وزير نفت، محمود بهمني رئيس کل بانک مرکزي، سيد شمس‌الدين حسيني وزير اقتصاد و امور دارايي و تعدادي از مسئولان مربوطه جهت هم‌فکري و بررسي مشکلات اقتصادي کشور در مجلس حضور پیدا کردند.

* انتخاب دوباره حجت الاسلام جعفریان برای مرکز اسناد و کتابخانه مجلس

رئيس مجلس شوراي اسلامي در حكمي حجت‌الاسلام رسول جعفريان را به رياست كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس منصوب كرد.

لاریجانی در این حکم آورده است: نظر به تعهد و تجارب ارزشمند جنابعالي در عرصه‌هاي علمي و فرهنگي، به موجب اين حكم به سمت "رئيس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي" منصوب مي‌شويد.

ضمن تشكر از حسن مديريت جنابعالي كه تحولي نو در استفاده از ظرفيت‌هاي آن مركز براي محققان و پژوهشگران ايجاد كرده است، انتظار دارم ضمن به‌كارگيري نيروهاي كارآمد، متعهد و متخصص و استفاده از نظرات كارشناسانه صاحبنظران و فرهيختگان بر تداوم اين رونق افزوده شود

* عضویت ایران در اتحادیه بین المللی مخابرات هوانوردی تصویب شد

همچنین لايحه عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران در اتحاديه بين المللي مخابرات هوانوردي در صحن علني روز چهارشنبه با اصلاح نمايندگان با 210 راي موافق از مجموع 241 راي حاضر و 31 راي ممتنع به تصويب رسيد.

در ماده واحده اين لايحه قيد شده بود به دولت اجازه داده مي‌شود در اتحاديه بين المللي هوانوردي به شرح اساسنامه پيوست عضويت يابد و نسبت به پرداخت وديعه مربوط، اقدام کند.

تعيين و تغيير دستگاه طرح عضويت بر عهده دولت است اما رئيس مجلس با وارد دانستن اخطار قانون اساسی اصل 80 و 77 سليمي و قاضي‌پور به اين ماده واحده، سرانجام آن را  با اصلاح مجلس به تصويب رسيد.

بنابراين لايحه عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران در اتحاديه بين المللي مخابرات هوانوردي به شرح زير اصلاح شده و به تصويب رسيد.

به دولت اجازه داده مي شود در اتحاديه بين‌المللي مخابرات هوانوردي  به شرح اساسنامه پيوست عضويت يابد و نسبت به پرداخت وديعه مربوط و يا كمك با رعايت اصل 80 قانون اساسي اقدام نمايد، تعيين و تغيير دستگاه اجرايي طرف عضويت بر عهده دولت است.

* دیدار معاون نخست وزیر سوریه با لاریجانی

لاریجانی چهارشنبه با معاون نخست وزیر سوریه دیدار و گفتگو کرد، طی این دیدارها مواضع دو کشور در مورد اتفاقات اخیر سوریه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

* برنامه های پارلمان برای هفته آتی

مجلس شوراي اسلامي طي هفته جاري طرح تبديل مربيان حق‌التدريس سازمان آموزش فني و حرفه‌اي كشور رسمي و پيماني كه از سوي شوراي نگهبان به مجلس بازگردانده شده است را بررسي و تعيين تكليف خواهد كرد.

همچنین نمایندگان مجلس در اين هفته طرح اصلاح عنوان صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير، انتخاب اعضاي كميسيون ويژه حمايت از توليد ملي و نظارت بر اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي و لايحه تعيين حدود مسئوليت شركت‌هاي هواپيمايي ايراني را در دستور كار دارند.

براساس این گزارش؛ لايحه عضويت ايران در انجمن پارك‌هاي تحقيقاتي دانشگاهي، لايحه عضويت ايران در فدراسيون بين‌المللي اتحاديه زنبورداران، لايحه استفساريه قانون ابطال اسناد و فروش ربوات، آب و اراضي موقوفه و لايحه عضويت ايران در انجمن بين‌المللي پارك‌هاي علمي كشور را در دستور كار دارند.

مجلس شوراي اسلامي در هفته جاري 42 نماينده را براي عضويت در مجامع و شوراهاي عالي كشوربه شرح زير انتخاب مي‌كند:

2ناظر هيات نظارت اندوخته‌ اسكناس، 3 ناظر شوراي عالي اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي، 2 ناظر هيات واگذاري فعاليت‌ها و بنگاه‌هاي دولتي به بخش غيردولتي، 2 ناظر شوراي عالي اداري، 2  ناظر شوراي نظارت بر صدا و سيما،1 ناظر نظارت بر مطبوعات، دو ناظر هيات نظارت بر مسافرت‌هاي خارجي كاركنان دولت، دو ناظر كميته اجرا، پيگيري و هماهنگي لازم جهت حمايت از انقلاب اسلامي مردم فلسطين، 2 ناظر دبيرخانه دايمي كنفرانس‌هاي بين‌المللي مردم فلسطين، 2 ناظر شوراي پول و اعتبار،2 ناظر هيات امناي صندوق توسعه ملي، 3 ناظر شوراي رقابت، 2 ناظر شوراي عالي آمار، 3 ناظر كارگروه ايجاد، تسهيل و تسريع در صدور مجوز از دستگاه‌هاي اجرايي،1 ناظر شوراي عالي آب، 2 ناظر شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري، 2 ناظر هيات امناي صرفه‌جويي ارزي در معالجه بيماران، 5 ناظر هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و 2  ناظر شوراي آمايش سرزمين.

انتهای پیام/پ3
برچسب ها: صحن ، مجلس ، تعطیلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار