گفتگوي باشگاه خبرنگاران با امين‌الله رشيدي؛

خلاقيت در موسيقي امروز مرده است

راز ماندگاري آهنگ‌هاي قديمي به خاطر هماهنگ بودن سه ركن شاعر، خواننده و آهنگساز است.

امين الله رشيدي خواننده سنتي در گفتگو با خبرنگار حوزه موسيقي باشگاه خبرنگاران در مورد نقش شعر در اثر موسيقي سنتي گفت: تاثير شعر مي‌تواند بسيار مثبت يا بسيار منفي باشد در واقع 3 ركن اصلي، ترانه سرا، خواننده و آهنگساز هستند كه با هم ارتباط صميمي دارند و در نتيجه با همكاري هم باعث ايجاد يك اثر خوب مي‌شوند.

رشيدي گفت: در حال حاضر آهنگساز خوب خيلي كم است و فقط چند آهنگساز خوب كه از دهه‌هاي باقي مانده كارهايشان بوي آن زمان را مي‌دهد.

وي ادامه داد: خلاقيت در موسيقي مرده است و در واقع بيشتر كارها به صورت ضربي خواني است و آهنگسازي نشده است مثلاً يك غزل حافظ را مي‌توان چند جور خواند كه به آن ضربي خواني مي‌گويند.

رشيدي در مورد انتخاب شعر و دستگاه عنوان كرد: آهنگساز بايد به ادبيات اشراف داشته باشد بعنوان مثال براي آهنگ ريتميك، كلام غمگين نگذارد، آهنگسازي علمي است كه در مدرسه نمي‌توان ياد گرفت بلكه با تمرين و ممارست بدست مي‌آيد.

وي در مورد اثر ماندگار در موسيقي سنتي بيان كرد:‌ اگر اثر ساخته شده با انگيزه قبلي همراه باشد اثر مثبت و خوبي بر ذهن مخاطب باقي مي‌گذارد و باعث ماندگاري آن مي‌شود.

رشيدي در مورد تاثير طبيعت و الهام گرفتن از آن عنوان كرد: گاهي اوقات مي‌توان از طبيعت الهام گرفت زماني كه براي مسافرت به شمال كشور رفته بودم بعد از ديدن دريا، همانجا شعر و آهنگ دريا را ساختم.

وي در ادامه گفت: نقش استاد در خواندن آواز سنتي زياد نيست خود هنر جو بايد تلاش كند چون تارهاي صوتي هر كس قابليت ايجاد صداي بخصوص را دارد و نمي‌توان با زور تجرير زد و يا صدا را عوض كرد.

رشيدي در مورد تلفيق موسيقي سنتي و پاپ گفت: موسيقي سنتي در جا زدن است ولي بايد با ابتكار در آن خلاقيت ايجاد شود و نوآوري در آن صورت گيرد و اين تجدد براساس ريشه‌هاي موسيقي ايران شكل بگيرد./ي2
برچسب ها: رشیدی ، خواننده ، خلاقیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار