بخش اعجاز قرآن نشستی را شب گذشته از ساعت 19 با حضور علاقه مندان و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران دکتر احساس بهرامی سامانی در این نشست افزود: سوره های مکی و مدنی به دلیل فرهنگ شهر مکه و مدینه نازل شد و علت اصلی آنکه سوره های مدنی بیشتر از سوره های مکی است به خاطر فرهنگ بالاشهر مدینه است که به همین دلیل حجم سوره های مکی نصف سوره های مدنی است، فرهنگ مردم مکه در سطح پایین است.

وی در ادامه بیان کرد: قرآن معجزه ی پیامبر اعظم است که در چارچوب زبان و مکان نمی گنجد. انسان در طول زندگی خود همواره برای رسیدن به سعادت و کمال به آن نیازمند است در این کتاب آسمانی اعجازی شگرفت نهفته است که بعد از 1400 سال از زمان نزول آن کشف می گردد برخی از این اعجاز، اعجاز ریاضی و آماری است و این موضوع سبب شده که بسیاری از متخصصان و قرآن پژوهان به دنبال کشف این اعجاز باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی اذعان کرد: در این مقاله نیز به دنبال بررسی و تحلیل آماری روی حروف و اعراب قرآن هستیم و با استفاده از روش های استنباط آماری مانند آزمون فرض ها، تعداد حروف و اعراب در سوره های کلی و مدنی مورد مقایسه قرار گرفته است همچنین با برازش مدل های آماری مانند رگریسون لوژستیک روی مکی و مدنی بودن سوره ها به عنوان یک پاسخ گسسته دودویی و تعداد حروف مقطعه و تعداد اعراب به عنوان متغیرهای تبین؟اثرگذار روی مکی و مدنی بودن سوره ها، نکات جالبی را معرفی کردیم.

به گفته ی احسان بهرامی سامانی، با استفاده از فرمول ریاضی لوگاریتم می توان مکی و مدنی بودن سوره ها را مشخص کرد./ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار