مركز تحقيقات پزشكي قانوني كتاب بررسي آماري مرگ‌هاي غيرطبيعي در ايران (سال 1380 تا 1389) را منتشر كرد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پزشكي قانوني كشور، كتاب بررسي آماري مرگ‌هاي غير طبيعي كه توسط علي خادمي (كارشناس ارشد آمار حياتي) و سعداله مرادي (كارشناس ارشد آمار اقتصادي ـ اجتماعي) تدوين شده، راهنمايي براي درك شفاف و جامع از مرگ و ميرهاي غيرطبيعي در دهه 80 به منظور توسعه برنامه هاي پيشگيرانه و انجام اقدامات اصلاحي در كشور است تا با مشاركت سازمان‌هاي مختلف و بهره‌گيري از اطلاعات موجود در اين مجموعه، شاهد ارتقاي كمي و كيفي وضعيت سلامت در جامعه باشيم.

در بخشي از  مقدمه اين كتاب آمده‌است: اين ادعا كه سازمان پزشكي قانوني كشور يكي از  مراكز مهم آماري كشور به شمار مي رود گزاف نيست،‌چرا كه انتشار متوالي بيش از ده سال سالنامه آماري و ارائه آن به دستگاه‌هاي ذي ربط، دليلي بر اين مدعا است. اينك با انتخاب يك بخش (مرگ‌هاي غيرطبيعي) از سالنامه سنوات گذشته و توسعه كمي و كيفي آن، موجبات انتشار اين اثر فراهم شده‌است.

همچنین در بخشي از ديباچه اين كتاب به نقل از دكتر شجاعي رييس سازمان پزشكي قانوني كشور آمده‌ است: "در بند (س) ماده (211) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران، سازمان پزشكي قانوني كشور مكلف شده ‌است تحقيقات لازم براي بررسي عوامل منجر به مصدوميت و مرگ‌هاي غيرطبيعي در موارد ارجاعي را انجام دهد و با توجه به نتايج به دست آمده، نسبت به برنامه‌ريزي و آموزش براي پيشگيري و كاهش جرائم، تخلفات و آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از آن (با كمك ساير دستگاه‌ها) اقدام نمايد.   

در اين كتاب اطلاعاتي مربوط به متوفيات ناشي از مرگ‌هاي غيرطبيعي به تفكيك علت مرگ، مرگ‌هاي غيرطبيعي برحسب نحوه فوت و نمودارهاي مقايسه‌اي علت مرگ‌هاي غيرطبيعي به تفكيك استان و سال وجود دارد.

گفتني است كتاب بررسي آماري مرگ‌هاي غيرطبيعي در ايران (سال 1380 تا 1389)، در 120 صفحه رنگي با پيش گفتاري از دكتر مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ديباچه‌اي از دكتر احمد شجاعي رييس سازمان پزشكي قانوني كشور منتشر شده‌است./ح
برچسب ها: آمار ، پزشکی قانونی ، مرگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار