مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره از مطالعه بیش از 50 مخزن هیدروکربوری تحت مدیریت این شرکت برای اجرای روش‌های افزایش برداشت و بهبود ضریب برداشت خبر داد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، محمود زیرکچیان‌زاده با بیان این که انجام این مطالعه به کنسرسیومی از یک شرکت خارجی و دانشگاه صنعت نفت واگذار شده است، گفت: از میان همه مخازن مطالعه شده 5 تا 10 مخزن به عنوان نمونه انتخاب و روش‌های نوین ازدیادبرداشت در آنها انجام می‌شود.

وی اجرای مباحث مربوط به ازدیاد برداشت را از مهم ترین مباحث در دستور کار این شرکت اعلام و تصریح کرد: از آنجا که ویژگی‌های سنگ و سیال مخازن با یکدیگر متفاوت است، باید روش‌های متفاوتی برای افزایش برداشت از هر مخزن شناسایی شود.

زیرکچیان‌زاده همچنین اجرای گسترده لرزه‌نگاری‌ در میدان‌های تحت مدیریت این شرکت را یادآور شد و گفت: برخی از این عملیات لرزه‌نگاری نیز به منظور شناسایی مخازن جدید و افزایش توان تولید شرکت در حال انجام است.

به‌کارگیری روش‌های مناسب برای حفظ و صیانت مخزن، بالا بردن راندمان تولید و سعی بر نگه داشتن آن در حد مطلوب در طول زمان ممکن، از جمله موارد مهم و اصلی در بحث مدیریت مخازن نفتی است.

تزریق آب، تزریق گاز، تزریق متناوب آب و گاز، روش حرارتی، تزریق فوم و ژل‌های پلیمری، استفاده از مواد شیمیایی کاهش‌دهنده نیروی کشش سطحی و استفاده از روش میکروبی جزء 7 روش شناخته شده در جهان برای ازدیاد برداشت ثانویه از مخازن نفتی است.

خصوصیات مخزن، نوع سیالات مخزن و سیال تزریقی و شیوه قرار گرفتن چاه‌های تولیدی و تزریقی، سه عامل مهم در موفقیت روش‌های ازدیاد برداشت از مخازن نفتی است.

شرکت نفت فلات قاره در سال‌جاری هدف‌گذاری کرده است 4 درصد به ظرفیت تولید نفت و گاز این شرکت افزوده شود که برای تحقق این مهم حدود 25 میلیارد دلار پروژه باید اجرا شود که بخش زیادی از آن در حوزه ازدیاد برداشت از مخازن است./س
برچسب ها: شرکت ، نفت ، فلات ، قاره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار