از حمايت 33 شركت كره اي تا طراحي سيستم فكري خاص و تمرين در استاديوم شلوغ بيسبال و بانجي جامپينگ براي بالا رفتن تمركز، رازهاي موفقيت هميشگي كمانداران كره اي محسوب مي شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ همان طوري كه برزيل با فوتباليست هايش و شركت فراري با تيم فرمول يك آن شناخته مي شود در رشته تير و كمان هم اگر نام يك كشور مطرح باشد، كره جنوبي بدون شك اولين گزينه است از زماني كه سوهيانگ-سون اولين مدال طلاي تير و كمان كره را در سال 1984 به دست آورد تا به حال 15 مدال طلاي انفرادي براي اين كشور به دست آمده و زنان نيز از سال 88 و بازي هاي المپيك سئول تمام مدال هاي 6 دوره المپيك را به خود اختصاص داده اند.
مردان كماندار كره اي نيز از شش المپيك در چهار المپيك برنده مدال طلا بوده اند.


از يك تورنمنت به تورنمنت ديگر با رقابت ورزشكاراني از سراسر دنيا همه در جنگ با حريفان كره اي تير و كمان ناكام بوده اند.
*كره اي ها از پيش دبستان كمان به دست مي گيرند
ري كاد فري كه براي تيم بريتانيا در مسابقات لندن تير مي زند، مي گويد: اين ورزش ملي آنها است من و سيمون تري تنها كمانداران بريتانيايي هستيم كه توانايي كسب بيش از 1350 امتياز را داريم در حالي كه كره حداقل 50 كماندار با چنين توانايي اي دارد.
قهرمان فعلي جهان از كره يعني كيم ووچين موفق به راهيابي به مسابقات المپيك نشد همين موضوع همه چيز را در مورد تير و كمان كره نشان مي دهد كاد فري تاكيد مي كند: اشتباه نكنيد ما امكانات عالي اي در انگليس داريم كه ما را از 10 سال پيش جلوتر برده اما در مقابل كره جنوبي حتي نزديك به يك سطح هم نيستيم. كره اي ها از دوره پيش دبستان با تير و كمان آشنا مي شوند و كودكان با استعداد تا 2 ساعت در روز هم به تمرين تير و كمان مي پردازند.
*33 كشور حامي تير و كمان در كره
نزديك به 30 درصد بودجه تير و كمان كره از سوي كميته المپيك اين كشور تامين مي شود كه به حمايت از كمانداران اين كشور مي پردازند در حالي كه در ساير كشورها كمانداران بايد به سختي براي گرفتن بودجه لازم خود تلاش كنند در كره جنوبي اكثر كمانداران حرفه اي بدون حتي نزديك شدن به تيم ملي هم حقوق دريافتي بسيار خوبي دارند.
در حالي كه تمام كشورهاي شركت كننده در تير و كمان المپيك تعداد انگشت شماري بازيكن در حد قهرماني تير و كمان دارند، در كره اين تعداد به 147 ورزشكار مي رسد و كمانداران ملي پوش بيش از يك سال براي مسابقات المپيك تمرينات ويژه داشته اند.
البته اين روزها كشورهاي ديگري به جز كره جنوبي نيز شروع به سرمايه گذاري بالا در رشته ي تير و كمان كرده اند براي مثال بردلي اليسون قهرمان آمريكايي از سوي يك شركت تجهيزات ورزشي تامين شده و قراردادي نيز براي ساخت زمين و ساختمان آكادمي تير و كمان به ارزش 14 ميليون دلار در آمريكا منعقد كرده اند.
در هند ورزشكاران براي هر مدال طلا وعده دريافت يك ميليون دلار را گرفته اند اما سلطه كره هنوز ادامه دارد.
از سال 1981 تا 1997 كيسيك لي، سرمربي تيم كره جنوبي بوده و برخي قواعدي را براي اين تيم در نظر گرفت كه پايه موفقيت هاي بعدي تير و كمان اين كشور را شكل داد.
وي تاكيد مي كند: اين كه تكنيك هاي تمرين به طور متوالي تغيير كنند اهميت زيادي دارد من كارم را با همكاري دپارتمان علمي ورزشي در سال 1983 شروع كرديم و تحقيقات گسترده اي براي پيدا كردن موثرترين و كاراترين تكنيك هاي تير و كمان را آغاز كرديم.
*طراحي سيستم فكري خاص براي كمانداران
وي ادامه داد: بحث آمادگي رواني هم براي موفقيت ورزشكاران اهميت زيادي داشت و ما هم تلاش كرديم سيستم ذهني و نحوه تفكري كه به كمانداران براي پرتاب تير به بهترين شكل كمك كند را ايجاد كنيم.
*بانجي جامپينگ و پرش تخته براي آرامش در زمان تيراندازي
فعاليت هايي مثل بانجي جامپينگ، پرش تخته و تمرين در استاديوم هاي شلوغ بيسبال روش هايي هستند كه از آن براي اطمينان در مورد آرامش كمانداران كره اي در جريان رقابت ها بهره مي برند كمانداران كره اي همچنين از تكنيك هاي بينايي استفاده مي كنند.
نتيجه اين نوع تمرينات بازيكن مثل كيم سونيونگ بوده كه با چهار طلاي المپيك و چهار مدال قهرماني جهان به عنوان ورزشكار قرن تير و كمان معرفي شد./آق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار