موثرترین و عمده ترین راه کاری که از سوی جامعه شناسان و متولیان فرهنگی و اجتماعی جامعه در برابر ناهنجاری های اجتماعی مطرح می شود بحث فرهنگ سازی است.

مجید ابهری جامعه شناس و آسیب شناس حوزه اجتماعی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساز و کارها و باید و نباید های این اقدام تعیین کننده را بررسی کرد.
وی جذاب سازی و جذب حداکثری در فرهنگ سازی شناخت اصولی و ریشه یابی ناهنجاری های اجتماعی و الگو سازی بومی و داخلی مبتنی بر فرهنگ و ارزشهای جامعه را سه مولفه اصلی و تعیین کننده در فرهنگ سازی عنوان کرد.
این جامعه شناس گفت: در ابتدا باید در نظر داشت بحث فرهنگ به خودی خود بیشتر یک مقوله اجتماعی است تا روانشناسی و با توجه به اینکه جامعه ی ما بافت دینی، مذهبی و ارزشی دارد اغلب در چارچوب مباحث دینی و اعتقادی، مباحث فرهنگی معنا پیدا می کند و بالعکس.
مجید ابهری در ادامه اظهار داشت: نکته ظریف اینجاست که عمده ی فعالیت و اقدامات ما در عرصه ی فرهنگی  و فرهنگ سازی باید مبتنی بر جذابیت و جذب حداکثری باشد. در واقع باید ابعاد جذابیت دینی و فرهنگی ما برجسته سازی شود و بیشتر اقدامات و برنامه ریزی ها  براین پایه استوار باشد و اقدامات دفعی، سلبی و برخوردهای شدید و قهرآمیز در عرصه فرهنگی به عنوان آخرین گزینه و اخرین راه کار مد نظر قرار گیرد.
وی در ادامه تصریح کرد: یکی از علل فاصله گرفتن برخی جوانان از موضوعاتی که روی ان فرهنگ سازی می شود بخاطر رفتارهای توام با خشونت، افسردگی و قهرآمیز است. در واقع آنجایی که فرهنگ سازی با دل آزردگی همراه شود به تبع ثمرات و تبعات این فرهنگ سازی هم آنچنان بازدهی مثبت و اثرگذاری نخواهد داشت.
این جامعه شناس و آسیب شناس حوزه اجتماعی در ادامه افزود: مساله مهم دیگر در بحث فرهنگ سازی توجه به سازگاری اقدامات با ذات فرهنگی ان است. در واقع باید به این امر توجه ویژه مبذول داشت که با ریشه یابی ناهنجاریها، اقدامات، پیش بینی ها، ملزومات و تبعات آن با دقت بررسی و تجزیه و تحلیل گردد و با واکاوی دغدغه ها و مشکلات جاری و ساری در راستای موضوعیت فرهنگ سازی در این جهت گام برداشت./
برچسب ها: باید ، نباید ، فرهنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار