اسکلت 7 هزار و 500 ساله در کاوش های باستان شناسی استان مرکزی کشف شد.

 

سرپرست گروه کاوش های باستان شناسی تپه تاریخی سرسختی علیا در شهرستان شازند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک گفت: اسكلت كشف شده دارای ویژگی دفن چمباتمه ای و جنینی است كه در عمق 22 متری زیر تپه كشف و برای تعیین قدمت سنی دقیق آن نمونه كربن 14 آن به دانشگاه های معتبر جهان ارسال شده است.

وی اظهار كرد: در اطراف این اسكلت چندین نمونه ظروف بدوی و دست ساخته های سنگی، سنگ چخماق، لاك لاكپشت و اجاق كشف شده كه بیانگر اعتقاد به جهان باقی و زندگی پس از مرگ است.

سرپرست گروه كاوش های باستان شناسی تپه تاریخی سرسختی علیا در شهرستان شازند استان مركزی عنوان كرد: عملیات لایه نگاری باستانی از تپه سرسختی برای اولین بار در استان مركزی امسال در 90 روز در محوطه ای با ابعاد دو در دو انجام شد كه در این كاوش ها نتایج ارزشمندی از آثار تمدنی دوره اشكانی، عصر آهن، ذوب فلز تا دوره های اسلامی به دست آمده است.

كاكا یادآور شد: در این فصل كاوش، بیش از یكصد قطعه اشیای موزه پسند شامل پیكره های سنگی انسانی و حیوانی، ابزارهای سنگی، معماری سنگی و خشتی سكونت گاهی، درفش های استخوانی، ابزار كار و ظروف سفالی سالم به دست آمده كه به لحاظ تنوع داده ها بسیار ارزشمند است.

وی تصریح كرد: اسكلت كشف شده تدفین شده از ترانشه شماره دو این فصل ازكاوش به دست آمده و تخمین زده می شود كه با گسترش عملیات لایه نگاری نمونه های بیشتری از تدفین انسانی و اطلاعات بكر فرهنگی و تمدنی كشف شود./س

برچسب ها: کشف ، اسکلت ، کاوش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.