با شروع فصل تابستان، مسافرت‌ها هم آغاز می‌شود و به غیر از دوندگی برای ویزا و پاسپورت، تهیه ارز مورد نیاز سفر هم هست که ذهن مردم را به خود مشغول می‌کند.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران بانک‌های ملی، ملت و سامان ارز مورد نیاز مسافران را برای سفر به کشورهای مختلف توریستی و حتی دانشجویی تامین می‌کند اما مسافران زیارتی فقط و فقط می‌توانند سهم ۴۰۰ دلارشان را از شعب ارزی بانک ملی تهیه کنند.

نکته مهمی که درباره "ارز" مسافرتی باید بدانید این است که فروش ارز مسافرتی به مقصد عراق‌(عتبات عالیات) صرفا به زائرانی که از طریق کاروان‌های تحت پوشش سازمان حج و زیارت اقدام به سفر کرده‌اند، امکان‌پذیر است.

در عوض این محدودیت، مسافران می‌توانند به غیر از اینکه به یک کشور دور سفر و هزار دلار به قیمت دولتی دریافت می‌کنند، دو بار به سفرهای زیارتی بروند.

نکته دیگر آنکه میزان ارزی که به دانشجویان تعلق می‌گیرد، هیچ تغییری نکرده است بنابراین، دانشجویان می‌توانند ماهانه هزار دلار با نرخ دولتی برای هزینه‌های اقامت در کشوری که در آن مشغول به تحصیل اند، دریافت کنند و برای شهریه‌های ترمی دانشگاه نیز به میزان هفت هزار و ۵۰۰ دلار از بانک‌های کشور ارز بخرند البته

اگرچه ارز دولتی، به کالای کمیابی تبدیل شده که کمتر کسی می‌تواند آن را دریافت کند اما بانک مرکزی تدابیری اندیشیده که مسافران بتوانند از صرافی‌های مجاز، ارز مورد نیازشان را تامین کنند البته این صرافی‌ها محدود هستند و همان "دلار ۱۸۰۰ تومانی را عرضه می‌کنند ولی مجاز نیستند بدون رؤیت بلیت و پاسپورت، ارز به کسی بفروشند.


برای دریافت ارز دولتی، مسافران عازم خارج از کشور باید پاسپورت، بلیت، رسید عوارض خروج از کشور(که فقط در بانک ملی قابل پرداخت است) و با مراجعه به شعب ارزی این بانک‌ها، معادل ارز تخصیصی ریالی را پرداخت و رسید دریافت کنند.

سپس روزی که قصد خروج از کشور را دارند، با ارائه رسید پرداختی و پس از ممهور شدن گذرنامه‌شان به مهر خروج، ارزشان را از باجه بانک‌های مستقر در فرودگاه‌های بین‌المللی سراسر کشور دریافت کنند.


مسافرانی که از طریق راه‌های زمینی یا دریایی قصد خروج از کشور را دارند، نیز باید همین مدارک را به این سه بانک ارائه کنند با این تفاوت که برای دریافت ارزشان، نیازی ندارند به فرودگاه مراجعه کنند بلکه ۲۰۰ یا ۴۰۰ دلارشان را پس از ارائه مدارک شناسایی، پاسپورت، ویزا و روادید خود، از بانک‌ها دریافت می‌کنند.


البته خرید ارز توسط دانشجویان سخت‌تر است چون تمام مدارک اقامت، ثبت‌نام و دیگر مدارکی که ثابت می‌کند دانشجو در کشوری دیگر مشغول به تحصیل است، باید در اختیار کارشناسان باجه‌های ارزی این سه بانک قرار بگیرد.

برچسب ها: ارز ، بازار ، سفر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار