هفتاد میلیون زن در سراسر جهان مبتلا به آندومتریوز هستند.

دکتر بهزاد قربانی، عضو هیات علمی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا در گفتگو با خبرنگار علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه آندومتریوز کیفیت زندگی، عملکرد جنسی و روانی خانم ها را تهدید می کند، گفت: درمان های موجود باعث سبک شدن علائم و بهبود کیفیت زندگی می شود.

این روانپزشک با اشاره به اینکه آندومتریوز بیماری شایعی در خانم ها است گفت: قرار گرفتن غیر طبیعی بافت آندومتر در خارج از رحم موجب ایجاد این بیماری می شود.

دکتر قربانی با تاکید بر اینکه علامت عمده آندومتریوز درد مزمن لگنی است گفت: این بیماری منجر به ایجاد ناتوانی فیزیکی و عوارض روانی و ... اجتماعی شود.

*ترس از ناباروری

 وی در ادامه با اشاره به اینکه مبتلایان در طول زندگی مقادیر بالایی از عوارض روانی و درد را تجربه می کنند گفت: ترس از ناباروری عمده ترین علت ایجاد اضطراب در خانم های مبتلا به آندومتریوز است.

وی در ادامه افزود: آندومتریوز بیماری ناتوان کننده ای است که کار و روابط اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد موجب ایجاد اختلال در محیط کار، مقاربت و روابط با کودکان می شود.

عضو هیات علمی مرکز فوق تخصص درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا خاطر نشان کرد: درمان های دارویی و جراحی موجب بهبود عملکرد فیزیکی و روانی، افزایش سطح انرژی، سلامت عمومی و کاهش درد می شود.

 تاثیر آندومتریوز بر دختران جوان


دکتر قربانی با اشاره به اینکه 25% علت غیبت دختران نوجوان در مدرسه به علت درد لگنی است گفت: بیش از 50% دختران با درد لگنی شدید و اسپاسم های شدید شکمی از مدرسه غیبت می کنند.

وی همچنین افزود: افسردگی، اضطراب و ترس از بیماری از عواقب رفتاری و روانی آندومتریوز در دختران جوان است.

وی در پایان گفت: دختران جوان باید به محض ایجاد دردهای قاعدگی که به مسکن جواب نمی دهد، به پزشک متخصص مراجعه کنند تا از پیشرفت و عود بیماری پیشگیری شود./ح
برچسب ها: آندومتریوز ، زنان ، اضطراب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.