کرمانشاه/

رازهایی جدید از کتیبه بیستون

پروفسور «هنكل من» از سازمان باستان‌شناسي آلمان رازهای جدیدی از کتیبه بیستون را برملا کرد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاهحسین راعی، مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون گفت: از حدود سه ماه پیش کار مستند سازی با اسکن نوری که یک کار جدید در سطح دنیا است را در مجموعه جهانی بیستون آغاز کرده ایم.

وی ادامه داد: در کنار این مهم با حضور یک گروه باستان شناسی آلمانی به سرپرستی پروفسور «هنكل من» کار بازخوانی کتیبه داریوش را شروع کردیم.

مدير پايگاه ميراث جهاني بيستون خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در اسکن نوری دقت دید تا یک دهم میلی متر بالا می رود، پروفسور «هنكل من» موفق شد که چند عبارت از کتیبه که پیش تر به دلیل ورود رسوبات بر روی آن ناخوانا بود را بخواند.

وی تصریح کرد: 100 سال پيش، تعدادي از عبارات کتیبه بیستون یا خوانده نشده و یا به اشتباه در كتيبه خوانده شده اند و طبق گزارشي كه پروفسور «هنكل من» داده، چند عبارت‌ جديد در كتيبه مشخص شده است.

راعی خاطرنشان کرد: بر اساس تفاهم نامه ای که با سازمان باستان شناسی آلمان منعقد کرده ایم می بایست تا دو ماه آینده نتیجه نهایی را به ما اعلام کنند.

مدير پايگاه ميراث جهاني بيستون، گفت: پروفسور «هنكل من»، برجسته ترین باستان شنان جهان در زمینه کتیبه خوانی و به ویژه خطوط ایلامی است./ب



برچسب ها: کتیبه ، بیستون ، راز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.