پژوهشگران اعلام کردند افسردگي، اضطراب و آشفتگي روحي خطر مرگ و مير، به ويژه مرگ و مير ناشي از بيماريهاي قلبي-عروقي را افزايش مي دهد.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به گفته تام روس سرپرست محققان در مرکز تحقيقات در خصوص بيماري زوال عقل اسکاتلند، هرچه سطح ناراحتيها و آشفتگيهاي روحي افراد بيشتر باشد، بيشتر در معرض مرگ و مير ناشي از بيماريهاي قلبي قرار مي گيرند.
 
روس و همکارانش در اين تحقيقات نتيجه ده تحقيق پيشين بر روي حدود شصت و هشت هزار زن و مرد سي و پنج سال به بالا را که در سالهاي هزار و نهصد و نود چهار تا دو هزار و چهار در انگليس صورت گرفته بود، مورد بررسي قرار دادند.  
 
موضوع اصلي اين تحقيقات ارتباط ميان ناراحتي هاي روحي مزمن و افزايش خطر مرگ و مير ناشي از بيماريهاي قلبي و ديگر بيماريها همچون سرطان بود.
 
طبق اين تحقيقات، حتي کمترين ميزان ناراحتي، افسردگي و اضطراب خطر مرگ و مير ناشي از بيماريها را بيست درصد افزايش مي دهد. در خصوص مرگ و مير ناشي از بيماريهاي قلبي، خطر بيست و نه درصد و در خصوص مرگ و مير ناشي از ابتلا به سرطانها، خطر نه درصد افزايش مي يابد.
 
محققان همچنين اعلام کردند افسردگي و ناراحتي شديد خطر مرگ و مير ناشي از بيماريها را نود و چهار درصد افزايش مي دهد.
 
دکتر گرگ فونارو متخصص بيماريهاي قلبي-عروقي در دانشگاه کاليفرنيا در اين خصوص گفت تحقيقات بسياري حاکي از ارتباط ميان افسردگي و افزايش خطر مرگ و مير ناشي از بيماريها بوده است، اما از سوي ديگر تا کنون هيچ مدرکي دال بر تاثير درمان افسردگي در کاهش مرگ و مير ناشي از بيماريهاي قلبي کشف نشده است.
 
وي افزود عوامل بسياري همچون افزايش فعاليت دستگاه عصبي، افزايش ترشح هورمونهاي استرس، التهاب مزمن و عوامل زندگي ناسالم مي توانند علل ارتباط افسردگي با افزايش خطر مرگ و مير ناشي از بيماريها باشند.
 
به گفته دکتر فونارو، افرادي که از افسردگي و ناراحتي مزمن رنج مي برند مي توانند با جلوگيري از بالا رفتن سطح فشار خون و کلسترول، حفظ وزن متناسب، ورزش روزانه و خودداري از استعمال دخانيات، خطر مرگ و مير ناشي از بيماريهاي قلبي-عروقي را کاهش دهند. /عط
 
منبع: پايگاه اينترنتي «هلث دي نيوز/ اخبار روز سلامت»
برچسب ها: افسردگی ، روحی ، قلبی ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار