چهل و ششمین نشست بلور قلم منطقه 5، با نقد و بررسی کتاب "فقط عاشق زبان عاشق را می فهمد" نوشته قاسمعلی فراست عصر روز گذشته در کتابخانه شهدای حصارک برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل ازروابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه پنج و فرهنگسرای فردوس؛برنامه نقد و بررسی مجموعه داستان« فقط عاشق زبان عاشق را می فهمد» نوشته قاسمعلی فراست ، سه شنبه 10 مرداد ماه ساعت17  باحضور  قاسمعلی فراست، محمدرضا گودرزی و  محمد رضا بایرامی برگزار شد.
بر اساس این گزارش؛در ابتدای نشست قاسمعلی فراست داستان «دو غریبه دو آشنا» را برای حاضرین خواند.
در ادامه نشست؛محمد رضا بایرامی( کارشناس ادبی و منتقد) درخصوص نگارش داستان کوتاه  گفت:نوشتن داستان کوتاه سخت و نیز خواندن داستان کوتاه سخت تر است زیراکه هم نویسنده در چند خط باید مفاهیم خود را انتقال دهد و هم خواننده باید در همین چند خط منظور نویسنده را برداشت کند.
بایرامی در ادامه درخصوص  فراست اظهارداشت:قاسمعلی فراست ذاتا" قصه گو است و دغدغه و ذهنیات خود و مخاطب را دارد و در نوشته هایش آن ها را بیان می کند.
وی در ادامه اضافه کرد: در آثار فراست بخش سرگرمی و لذت مخاطب از خواندن فراهم است و مخاطب به سادگی با آن ارتباط برقرار می کند در این کتاب نیز روایت ها خیلی ساده و صمیمی و در غالب سنتی و کلاسیک است . صداقت نویسنده پشت داستان ها و دایره واژگان به کار برده شده در داستان مشخص است . داستان مدرنی در این مجموعه نیست و نوشتن داستان مدرن فضیلت نیست . نکته ای که در این مجموعه به چشم می خورد این است که اغلب داستان ها با یک تصادف و رویداد آغاز می شود و اطلاعات اصلی در سطور نخست به مخاطب داده نمی شود و از آخر به اول می رسیم . در داستان ها احساس به جای عقل حاکم است که از ویژگی های رمانتیک است و در واقع شاید خیلی از اتفاقات داستان امکان وقوع نداشته باشدو ...
     در ادامه این نشست محمدرضا گودرزی از دیگر منتقدان این برنامه  در  خصوص داستان گفت :نثر داستان بسیار ساده ، روان و سلیس بود . تاخیر در روایت ها وجود دارد و اطلاعات اصلی در پایان داستان ها است . از ویژگی های مشترک تمام داستان ها روایت شناسی آن ها است ، در واقع ژانر هر داستان مشخص      می کند هر روایت درست است یا نه ، خوشبختانه تنوع ژانر در این مجموعه وجود دارد و محدود به یک ژانر معین نیست .
گودرزی اظهار داشت: انتخاب راوی روی معنا و متن تاثیر می گذارد ، راوی در این مجموعه متفاوت است اول شخص ، دانای کل ، سوم شخص در داستان ها وجود دارد .  کل مجموعه تحت تاثیر رمانتیک است بعضی بیشتر بعضی کمتر ، داستان ها دل گرایانه و احساسی است ، عقلانی نیست چون ویژگی رمانتیک دارد وجه تاویلی در آن وجود دارد و ارزشهای معنایی بستگی به حال و هوای داستان دارد. موضوع شش داستان از این مجموعه هشت روایتی مشترک است و مرگ در آن وجود دارد و ارزشمند بودن مرگ در زندگی ما و فانی بودن این دنیا را بیان می کند آنچنان که مرگ خواهی و مرگ طلبی همیشه وجود داشته است .
چهل و ششمین نشست بلور قلم کتابخانه شهدای حصارک ساعت 19 به کار خود پایان داد./ه
برچسب ها: انتخاب ، راوی ، معنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار