معاون اداره کل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استا چهارمحال و بختياري گفت: طرح تعيين حريم سقاخانه به منظور حفاظت از محوطه هاي تاريخي و جلوگيري از تخريب آنها در مدت دو ماه با همکاري بيست کارشناس باستان شناسي و معماري در شهرستان شهرکرد انجام شد.

شاهين ايلبيگي پور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد افزود: تعيين حريم اين محوطه ها در قالب لايه نگاري ، گمانه زني و کاوشهاي تاريخي و باستان شناسي انجام شد و براي اجراي اين طرح چهل ميليون ريال هزينه شده است .
وی گفت : اين بنا ملي – مذهبي متعلق به دوره قاجاريه است که در سال 1330 با جمع آوري اعانات و کمک هاي مردمي خريداري و گنبد دوپوشه آجري بر روي آن ساخته شد.
ايلبيگي پور افزود: سقاخانه ارباب ميرزا از خارج داري پلان مربع و از داخل چند ضلعي است،حلقه زير گنبد سقاخانه حضرت ابوالفضل(سقاخانه ارباب ميرزا)با اشعار محتشم داخل کادرهايي با زمينه آبي رنگ است که جمله(عمل ميرزا علي نقاش اصفهاني)در ميان آنها ديده مي شود.
سقاخانه حضرت ابوالفضل(سقاخانه ارباب ميرزا)در استان چهارمحال و بختياري، شهرکرد، خيابان
۱۲ محرم جنوبي، کوچه ياس (ابو محمد سابق) واقع شده‌است .
اين مکان مذهبي در تاريخ دوازدهم بهمن ماه 77 به شماره 2271 در فهرست آثار ملي ايران ثبت شد.
ايجاد سقاخانه در ايران بيشتر به دوران اسلامي و وقايع کربلا در سال 61 هجري قمري و رشادت هاي «عباس بن علي» فرزند علي ابن ابي طالب و ام البنين که به عناوين«حضرت عباس»، «حضرت ابوالفضل» و «قمربني هاشم» مشهور است ،بازمي شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.