خشک شدن دریاچه مهارلو آلودگی شهر شیراز را با توجه به نزدیکی این شهر به دریاچه را تشدید می کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران دریاچه مهارلو در 23 کیلومتری وسعت 25 هزار هکتاری جنوب شرقی شهر شیراز و در باختر دریاچه بختگان قرار گرفته است. مهارلو دارای آبی بسیار شور است و در فصل های خشکی  یکی از کانسارهای بزرگ نمک ایران به شمار می آید.
گفتنی است: دو رودخانه فصلی سلطان آباد و رودخانه خشک دریاچه مهارلو درآن تغذیه می کنند.
ابراهیمی کارنامی مدیر کل حفاظت  محیط زیست استان فارس در این خصوص به خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به خشکسالی های 10 سال اخیر در استان فارس بسیاری از تالابهای استان خشک شده اند که البته مدیریت نامناسب آب در این خصوص بی تاثیر نبوده است.
وی افزود: در خصوص احیای تالابهای استان حفاظت محیط زیست فارس سعی دارد مدیریت صحیح آب را در پیش گیرد تالاب نخبتگان و تشک در پایین سد دروونه و ملاصدرا و سیوند که حق آب آنها از سد دروونه رها شود.
وی ادامه داد: حدود 40 کیلومتر رهاسازی شده که این مقدار کارساز نیست و باید حق آب ای را وزارت نیرو تعیین کرده دو حدود 360 کیلومتر است رها سازی شود. این رها سازی بی تاثیر نبوده ولی تاثیرات آن رضایت بخش نیست.
* مهارلو محل امن جوجه آوری فلامینگو ها
ابراهیمی کارنامی فلامینگو را مهمترین گونه دریاچه مهارلو دانست و تصریح کرد: فلامینگو بومی استان فارس است و این پرنده در این استان جوجه آوری  نمی کرد اما از خرداد ماه امسال جوجه آوری  فلامینگو در دریاچه مهارلو گزارش شده است که این نشانگر امن بودن این دریاچه به عنوان زیستگاه این پرنده است.
وی خشکی دریاچه مهارلو را در آینده به عنوان یکی از نقاطی که به تشدید آلودگی هوا کمک می کند اعلام کرد و اظهار داشت: بالا دست دریاچه مهارلو سدی وجود ندارد که حق آب ای برای آن در نظر بگیریم که با مدیریت صحیح آب چاههای اطراف دریاچه می توان تا حدودی این مشکل را حل کنیم.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با اشاره به اینکه مهمترین آسیب به دریاچه مهارلو را خشکسالی وارد کرده است خاطر نشان  کرد: رنگ دریاچه مهارلو بدلیل افزایش تراکم جلبک آرتیمیا که رنگ دانه قرمز دارد و با توجه به خشکسالی و کم شدن عمق دریاچه و کاهش اکسیژن محلول در آب به قرمز تبدیل شده است ،از طرفی تغییرات آب و هوایی این منطقه در این مدت به این مساله بی تاثیر نبوده است./ف
برچسب ها: فلامینگو ، شیراز ، مهارلو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار