امشب بارش شهابي در آسمان ايران به اوج خود مي رسد به طوريكه مي توان در هر ساعت صد شهاب را رصد كرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ حتما شما هم از کودکی تا حالا در بعضی از شبهای تاریک شاهد عبور نوری با سرعت بالا که ظرف چند ثانیه در آسمان ناپدید می شد و شهاب نام دارد بوده اید. امشب یکی از شبهایی است که شاهد یک بارش شهابی مناسب به نام برساووش در آسمان هستیم.

** بارش شهابي برساوشي چيست؟
بارش برساوشي يکي از معروف ترين بارش هاي شهابي است که هرسال در همين وقت از سال رخ مي دهد.
 
کانون این بارش در صورت فلکی ذات الکرسی و در نزدیکی مرز آن با صورت فلکی برساوش واقع شده‌است، ولی در گذشته که اندازه‌گیری و سنجش دقیق مکان نورباران بارش‌های شهابی میسر نبود، اخترشناسان مکان کانون این بارش را در برساوش می‌دانستند و به همین دلیل آن را برساوشی نام‌گذاری کردند. به دلیل سنّت پابرجایی نام‌ها در اخترشناسی، این نام نیز همچون بسیاری موارد دیگر تا به امروز حفظ ‌شده و باقی مانده‌است.
هر بارش شهابى در يك يا چندين شب به اوج بارش خود مى رسد، يعنى بيشترين مقدار بارش اتفاق مى افتد و بارش شهابی برساووشی نیز درساعت 23 شامگاه بیست و دوم مرداد به اوج خود یعنی عبور 100 شهاب در هر ساعت خواهد رسید که این میزان و زمان را رصدگران با استفاده از اطلاعات نجومی و نرم افزار های خاص آنها را پیش بینی می کنند




**چرا بارش شهابي رخ مي دهد؟
شهاب سنگ ها ذرات و تكه هاى جداشده از اجرام آسمانى هستند كه در فضا پراكنده اند. اندازه ها شهاب ها از يك ريگ كوچك شروع مى شود و در بزرگ ترين حالت به چند صدمتر مى رسد. يك شهاب سنگ مى تواند تكه اى از يك ستاره دنباله دار، يك سيارك و حتى سيارات منظومه خورشيدى باشد. منشاء بيشتر شهاب هايى كه با جو زمين برخورد مى كنند قطعات كوچكى از سر يك ستاره دنباله دار هستند.
وقتى كه يك دنباله دار  در مدار خود به سمت خورشيد در حركت است تحت گرانش شديد خورشيد قرار مى گيرد و به خاطر گرماى بسيار خورشيد منابع عظيمى از يخ و گاز خود را از دست مى دهد. تكه هايى از ستاره دنباله دار كه از آن جدا شده اند به صورت رشته هايى در فضا باقى مى مانند و با اجرامى كه در مسير آنها قرار دارند برخورد مى كنند. هنگامى كه زمين در مسير يكى از اين رشته ها برخورد مى كند شهاب هاى آن رشته با جو زمين برخورد كرده و مى سوزند. در اين هنگام ما مى توانيم برخورد شهاب ها با جو زمين را به صورت اجرامى نورانى ببينيم .

بارش شهابی برساووشی تا شهریور ما ه ادامه دارد
بارش شهابی برساووشی که دربیست و دوم مرداد به اوج خود میر سد تا دوم شهریور ادامه خواهد داشت و در سوم شهریور با دورشدن زمین از توده‌ی بارش به پایان می رسد. کانون بارش برساووشی در این شب ودر نیمه شمالی ایران بالای افق است که رصدگران زمان مناسب برای آغاز رصد آسمان در ایران را ساعت 22:30 تا 23 دانستند و یاد آور شدند مرکز دیدتان را در فاصله 20 تا 40 درجه ای از کانون بارش و در ارتفاع 50 تا 70 درجه از افق قرار دهید.



** توصیه  در مورد رصد بارش شهابی برساووشی
-    یافتن مکان رصدی مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا داخل شهرهای بزرگ علاوه بر آلودگی هوا، نورهای مزاحم بسیاری وجود دارند که موجب می شوند قدر آسمان تا 4.5+ کاهش یابد و با  مقدار ایده آل که 6.5+ است فاصله بسیار زیادی داشته باشد.
-    رصد شهاب های بارش شهابی برساووش را از زمانی آغاز کنید که ارتفاع کانون بارش از افق به حدود 20 درجه رسیده باشد. زیرا تا قبل از آن، تعداد شهاب‌ها آن قدر نیست که بتوان به تحلیل آن‌ها اتکا کرد و ساعتی که در ایران کانون بارش به درجه لازم و مناسب رسیده باشد بین ساعت 22:30 تا 23 است.

** روشی آسان جهت یافتن صورت فلکی برساووش
-    برای پیدا کردن صورت فلکی بر ساووش که مکان آغاز فعالیت های بارش شهابی این ماه است یک دستتان را به سمت شمال بگیرید و دست دیگرتان را به مشرق نشانه روید. اکنون رو به شمال شرقی ایستاده اید که دقیقا بالای سرتان این صورت فلکی قرار گرفته است.



** چگونه از اين بارش شهابي عکاسی کنیم؟
علاقمندان می توانند از بارش شهابی برساووشی تصویربرداری کنند به طوری که برای این کار نیاز به ابزاری همچون دوربین عکاسی مکانیکی که سرعت شاتر B داشته باشد، سه پایه، سیم دکلانشور قفل دار و فیلم رنگی با حساسیت ASA 400 دارید.
لازم به ذکر است در عکاسی نجومی، زمان نوردهی بسیار بالاتر از عکاسی در روز است و شاتر دوربین باید به مدت 15 تا 20 دقیقه باز بماند تا بتوانید چند شهاب پرنور و زیبا را تصویر برداری کند و همچنین با استفاده از سه پایه می توان از تکان هایی که دوربین در طول مدت عکاسی می خورد جلو گیری کرد و سیم دکلانشور برای آن لازم است که شاتر دوربین قفل شود.
برای عکاسی باید دوربین را به سمت شمال، شرق و سرسو (نقطه بالای بالای سر در آسمان یا راس آسمان) نشانه رفت. اگر رو به شمال و شرق نشانه می روید، میانه آسمان به بالا را در نظر بگیرید و حدود 15 تا 20 دقیقه نوردهی کنید./ط

برچسب ها: شهاب ، برساوشی ، نجوم ، آسمان شب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.