وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:کل فوتی‌هاي زلزله اخير در آذربايجان شرقي تاکنون ۳۰۶ نفر بوده است که تلاش‌ها برای جستجوی اجساد همچنان ادامه دارد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکترمرضیه وحید دستجردی درنشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی ضمن بیان عملکردهای این وزارتخانه درخصوص وقوع زلزله در شهرهای هریس، اهر و ورزقان افزود: در ۴۸ ساعت گذشته دو زمین لرزه در شهرهای هریس، اهر و ورزقان روی داده و ۱۱۶ پس لرزه نیز با شدت‌های متفاوت اتفاق افتاده که بزرگترین آنها ۴.۸ ریشتر بوده است.

وزیر بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی  ادامه داد: شهرهای ورزقان با مساحت ۲۳۸۳ کیلومتر، اهر با وسعت ۳۰۷۳ کیلومتر و جمعیتی بالغ بر ۱۴۷ هزار و ۷۸۰ نفر و هریس با ۲۳۷۱ کیلومتر وسعت را در خود جای داده‌اند که در مجموع می‌توان گفت که  حدود سه هزار نفر در معرض این مصیبت قرار گرفته‌اند.

دستجردی تاکید کرد: از ساعات اولیه وقوع زلزله در استان آذربایجان شرقی پیگیری‌های لازم از تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام و اقدامات لازمه در زمینه رسیدگی به مصدومان مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: پس ازاعلام وقوع حادثه به تمامی بیمارستانهای همجوار این شهرها اعلام شد تا تخت‌های خود را جهت رسیدگی به حادثه‌دیدگان خالی کرده و آنها را مورد مداوا قرار دهند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در راستای رسیدگی به مصدومان یک دستگاه اتوبوس آمبولانس از تهران و سه دستگاه نیزاز دیگر شهرستانها به این مناطق اعزام شدند.

وی با اشاره به این که نیروهای بسیج و دانشجویان پرستاری همکاری‌های خوبی در زمینه رسیدگی به حادثه‌دیدگان داشتند، تصریح کرد: در ساعات اولیه وقوع حادثه تمامی دانشجویان پرستاری به این مناطق جهت رسیدگی به مصدومان و مداوای آنها اعزام شدند.

این عضو هیات دولت اظهار داشت: در روز گذشته مشاهدات میدانی از وضعیت منطقه و زلزله‌‍زدگان نشان می‌دهد که اقدامات لازم در حوزه بهداشت و درمان تاکنون در جهت رسیدگی به مصدومان مناسب بوده که از سایرنهادها نیز نیازمند همکاری با وزارت بهداشت هستیم.

دستجردی در ادامه به احداث بیمارستان صحرایی در شهر ورزقان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یک بیمارستان صحرایی در شهر ورزقان جهت رسیدگی به مصدومان حادثه احداث شده اما متاسفانه بیمارستان‌های اهر و هریس به دلیل مشکلات به وجود آمده در احداث ساختمان امکانات لازم جهت رسیدگی مصدومان را نداشته و فقط در محوطه بیرونی بیمارستان به مداوای بیماران می‌پرداختند.

وی در ادامه به مهم‌ترین چالش‌های پیش روی وزارت بهداشت درخصوص رسیدگی به سانحه دیدگان اشاره و تاکید کرد: باتوجه به قطع ارتباط مخابرات و بی‌سیم در مناطق زلزله زده از شرکت مخابرات می‌خواهیم تا هر چه سریعتر نسبت به برقراری ارتباط اعم از سیار و ثابت جهت کسب اطلاعات صحیح از وضعیت مصدومان اقدام کند.

دستجردی تصریح کرد: برای رسیدگی به وضعیت مصدومان نیازمند افزایش تعداد بالگردهای مجهز به وسایل اورژانس هستیم که باید به این موضوع توجه جدی شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: تاکنون حدود ۶۱۵ اعزام از بیمارستان‌های کوچک به بیمارستان‌های بزرگ تبریزداشته‌ایم و ۱۳۴۰ مورد نیز بیماران خودمداوا بودند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر دو هزار مورد اعزام مجروحین در بیمارستان‌ها به صورت سرپایی بودند و ۷۰۰ مورد نیز عمل جراحی انجام شده است.

 دستجردی اظهار داشت: تاکنون سه هزار و ۳۷ مورد کل  مصدومین بودند که دو هزار یازده نفر به صورت سرپایی درمان شدند.

وی در ادامه به آمار تمامی کشته شدگان در این حادثه اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۱۹ مورد زن و کودک و ۴۹ مورد مرد نیز در این حادثه کشته شده‌اند که ۲۶۸ مورد در بیمارستانها بوده است.

دستجردی ادامه داد: کل فوتی‌ها در منطقه تاکنون ۳۰۶ نفر بوده است که تلاش‌ها برای جستجوی اجساد همچنان ادامه دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان از همه نمایندگان سه شهر حادثه دیده تشکر و قدردانی کرد و از همه بازماندگان و خانواده‌های کشته شدگان خواست تا جهت تسریع در رسیدگی به وضعیت مصدومان با نیروهای اورژانس همکاری کنند. /ح
برچسب ها: دستجردی ، زلزله ، اهر ، ورزقان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار