فلامینگوها در تالاب مهارلوی فارس برای نخستین بار جوجه آوری کردند .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس درگذشته تالاب های ارومیه و بختگان 2 زیستگاه اصلی جوجه آوری گونه فلامینگوی بزرگ درایران بودند که در پی خشک شدن این 2 تالاب با توجه به بررسی های انجام شده مدت ها گزارشی از جوجه آوری فلامینگو در ایران وجود نداشت .
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت : این نخستین گزارش موثق و مستند از جوجه آوری این پرنده در کشور طی سال های اخیر است .
آقای ابراهیمی کارنامی افزود : زیستگاه های احتمالی جوجه آوری فلامینگو توسط کارشناسان محیط طبیعی مورد بررسی میدانی قرار گرفت وکلونی جوجه آوری فلامینگو مشتمل بر 260 لانه برای اولین بار درتالاب مهارلو یافت شد .
وی گفت : درچارچوب طرح بررسی جوجه آوری فلامینگو درکشور ، پایش میدانی تالاب ها درفصل جوجه آوری انجام شد و طی چهارماه زیستگاه های احتمالی جوجه آوری فلامینگو توسط کارشناسان محیط طبیعی استان فارس درتالاب های کمجان، طشک، درودزن و مهارلو مورد پایش قرار گرفت .
آقای ابراهیمی کارنامی افزود : تالاب مهارلو یکی از زیستگاه های تالابی ارزشمند در استان فارس و از زیستگاه های حائز اهمیت زمستان گذرانی و جوجه آوری پرندگان در کشور به شمار می رود .
وی گفت : وجود کلونی 260 لانه ای در تالاب مهارلوی فارس گواهی براین واقعیت است که امنیت زیستگاه به خوبی تامین و با افزایش حضور محیط بانان و تهیه و ایجاد تجهیزات و امکانات به این حیات وحش ، شرایط برای زاد و ولد و زندگی آرام این گونه ارزشمند فراهم شده است .
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس مهمترین اقدامات حفاظتی این اداره کل برای حفاظت از این گونه ارزشمند را ارتقای سطح حفاظتی منطقه و تهیه و اجرای طرح مدیریت تالاب با رویکرد اکوسیستمی ومدیریت فعالیت های انسانی در محدوده این تالاب اعلام کرد .
آقای ابراهیمی کارنامی ادامه داد : انتظار داریم همه مردم و دستگاه هایی که فعالیت آنها با اکوسیستم تالاب مهارلو ارتباط دارد حتما تداوم حیات این زیستگاه ارزشمند را در فعالیت های خود مد نظر داشته باشند تا شاهد احیای کامل تالاب در آینده ای نزدیک باشیم .
فلامینگو یا مُرغ آتشی ، پرنده‌ای است با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده و پر و بالی به رنگهای سفید و صورتی است .
این پرندگان بصورت دسته جمعی و در دسته‌های چند هزارتایی زندگی می‌کنند .
مردابهای ساحلی کم عمق، مانداب‌های حاصل طغیان دریاچه‌ها و لجن‌زارها از زیستگاه های این پرندگان است .
تغذیه فلامینگو سخت پوستی به نام آرتمیا است .
فلامینگو ها در دریاچه ارومیه و در فصل گرما در فارس به سر می برند و زاد و ولد می کنند
./س
برچسب ها: فلامینگو ، مهارلو ، جوجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.