عضو موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) گفت: ميزباني عدم تعهد فرصت مناسبي است که ثابت کنيم به رغم تبليغات غرب براي طرح ايران به عنوان يک کشور منزوي در عرصه بين المللي داراي ثبات و اقتدار هستيم.

مهدي اميدي عضو موسسه آموزشي پژوهشي امام‌خميني(ره) در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران بااشاره به برگزاري اجلاس عدم تعهد در تهران و فرصت‌هاي سياسي بسيار خوبي که از اين ميزباني نصيب کشورمان مي‌شود اظهار داشت: بدو تأسيس جنبش عدم تعهد به سال 1954 و بلوک‌بندي کشورهاي دنيا به غرب و شرق برمي‌گردد و اين جنبش از آن سبب شکل گرفت تا ساير کشورهاي جهان خود را متعهد به دو بلوک غرب و شرق ندانند.

وي با بيان اينکه همين رويکرد کشورها به تدريج سبب شد اين جنبش بتواند جايگاه خود را در مناسبات بين المللي پيدا کند،‌ تصريح کرد: با فروپاشي شوروي، آمريکا هنوز متوقع بود که تنها قدرت جهاني باشد و جنبش عدم‌تعهد توانست از اين فضا استفاده کند و نشان دهد که آمريکا تنها قدرت جهاني نيست و ساير کشورها مي‌توانند با تلاش خود را از سيطره ابرقدرت‌ها خلاص و در عرصه بين المللي ظهور و بروز جدي داشته باشند.

رئيس پژوهشکده انقلاب اسلامي جامعة المصطفي اظهار داشت: خوشبختانه اتفاق جالبي که افتاده، ميزباني ايران براي حضور 120 کشور عضو جنبش و دبيرکل سازمان ملل است که مي‌تواند در اين برهه از زمان، امتياز بزرگي براي ايران اسلامي باشد.

وي خاطرنشان کرد: اين ميزباني يک فرصت تبليغاتي براي جمهوري اسلامي ايران است که نشان دهد به رغم همه تبليغات و جنگ رواني ايجاد شده توسط غرب براي مطرح کردن ايران به عنوان يک کشور منزوي در عرصه بين المللي، کشورمان داراي ثبات و اقتدار کامل است.

اميدي با بيان اينکه اين ثبات و اقتدار مي‌تواند ايران را از همه فشارهايي که برخي قدرت‌هاي بزرگ مي‌خواهند اعمال کنند عبور دهد، اظهارداشت: حضور صدها خبرنگار خارجي در اين اجلاس مي‌تواند فرصت مناسبي براي ايران باشد تا دستاوردها و پيشرفت‌هايش را به رخ جهانيان بکشد.

وي تصريح کرد: برگزاري اين اجلاس در ايران نشانگر شکست تحريم‌هاي غرب عليه ايران است و طبيعتاً قراردادهايي که بين روساي جمهور و بعضي از وزراي خارجه منعقد مي‌شود و مي‌تواند براي برون‌رفت از تحريم‌ها تأثير بسزايي داشته باشد.

رئيس پژوهشکده انقلاب اسلامي جامعة‌المصطفي اظهار داشت: عصبانيت رژيم صهيونيستي و آمريکا از برگزاري اين اجلاس در تهران نشان مي‌دهد که ايران مي‌تواند از چندين جهت از اين موقعيت استفاده کند؛ اول اينکه ثبات و اقتدار ايران در منطقه را به رخ بکشد و دوم اين اجلاس موفقيت بسيار بزرگي براي بيداري اسلامي در منطقه محسوب مي‌شود و سوم اينکه در تقويت جايگاه سوريه براي پيگيري منويات خود تأثير بسزايي داشته باشد.

اميدي با تاکيد بر اينکه اجلاس عدم تعهد تلاش مي‌کند زمينه مذاکرات را در ميان نيروهاي داخلي سوريه ايجاد کند تا محکوميتي قاطع براي مخالفان سوريه باشد، گفت: دعوت از کشورهاي جهان اسلام فضاي مناسبي براي را براي وحدت هر چه بيشتر کشورهاي منطقه ايجاد مي‌کند و اختلافات و منازعاتي که منجر به خوشحالي دشمن مي‌شود را از بين مي‌برد.

اميدي در پايان خاطرنشان کرد: برگزاري اين اجلاس فرصت خوبي براي دولت‌هايي است که تلاش مي‌کنند خود را از سيطره نظام کنوني بين المللي خارج کرده و هژومي غرب را نپذيرند.
انتهاي پيام/
برچسب ها: موسسه ، آموزشی ، پژوهشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار