پس از كش و قوس‌هاي فراوان، گويا قرار است پروژه لاله رسماً روي ريل توليد قرار بگيرد. كميسيون فرهنگي مجلس موافقت مشروط خود را با ساخت اين فيلم اعلام كرده و دولت نيز كه مدت‌ها پيش تر عزم خود را براي ساخت لاله جزم كرده است. بر روي كاغذ مانع مهمي براي ساخته نشدن لاله وجود ندارد، مگر اينكه بازي‌هاي ديگري دامن لاله را بگيرد و مسير كار را عوض كند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، اگر قرار بود در المپيك رشته جنجال‌آفريني را ايجاد مي‌كردند به طور حتم لاله مي‌توانست تا ساليان سال ركورد‌دار آن باقي بماند. در سينماي ايران فيلم‌ها وقتي حاشيه‌دار مي‌شوند كه در مرحله ساخت يا اكران قرار مي‌گيرند و لاله توانست اين جنجال‌آفريني را به چند مرحله پيش‌تر و به طرح مسئله بكشاند؛ پروژه‌اي كه از رئيس‌جمهور گرفته تا وزير ارشاد و نمايندگان مجلس در آن دخالت داشته‌اند يا اظهار نظر كرده‌اند و حتي بحث آن به تريبون‌هاي نماز جمعه نيز كشيده شده است.
كميسيون فرهنگي مجلس بعد از ايجاد حساسيت‌ها پيرامون «لاله» از وزير ارشاد و رئيس سازمان سينمايي خواست تا براي ارائه توضيحات به كميسيون بروند. فرداي آن جلسه صحبت‌هاي منفي اعضا به خصوص علي مطهري در فضاي رسانه‌اي بازتاب‌هاي فراواني پيدا كرد. مطهري تهديد كرده بود كه در صورت ساخته شدن اين فيلم، كار به استيضاح وزير ارشاد خواهد كشيد، اما درست چند روز بعد از اين اظهارات، كميسيون در چرخشي آشكار موافقت ضمني خود را با ساخت لاله ابراز كرد. 

كميسيون البته اين موافقت را مشروط اعلام كرده است. مشروط‌كردن موافقت مجلس با ساخت پروژه لاله حرف و حديث‌هايي را نيز در پي داشته است. گروهي اصولاً دخالت مجلس را در اين امور غيرقانوني دانسته‌اند و عده ديگر نيز كنجكاو بودند كه بدانند مجلس بر اساس چه شرايطي با ساخت «لاله » موافقت كرده. «جوان» براي بررسي اين موضوعات به گفت‌وگو با اعضاي كميسيون فرهنگي پرداخت. 

دخالت مجلس غيرقانوني نيست
علي مطهري نماينده تهران در پاسخ به «جوان» تنها به اعلام مطرح شدن دوباره پروژه لاله در جلسه آينده كميسيون فرهنگي بسنده كرد و توضيحات بيشتري نداد، اما لاله افتخاري كه مانند مطهري از مخالفان «لاله» به شمار مي‌آمد، توضيحات بيشتري در اين خصوص داد.
لاله افتخاري عضو كميسيون فرهنگي مجلس در گفت‌وگو با «جوان» گفت:«بنده از اولين مخالفان اين طرح بودم، يك سري شبهات برايم پيش آمده بود، مانند شخص كارگردان و سابقه فعاليتش در هاليوود، محتواي فيلم و اينكه قرار است در لاله به چه موضوعي پرداخته شود، هزينه انجام فيلم از كجاست و اينكه آيا ساخت «لاله» جزو اولويت‌هاي فرهنگي ما هست يا خير؟» افتخاري با اشاره به حضور شمقدري در كميسيون فرهنگي و پاسخگويي به سؤالات گفت: « رئيس سازمان سينمايي به دعوت كارگروه هنر و رسانه كميسيون فرهنگي به مجلس آمده بود و قرار شد فيلمنامه «لاله» در اختيار كميسيون قرار بگيرد تا آن را مطالعه كنند.»
اين عضو كميسيون فرهنگي با رد نظر مخالفاني كه دخالت مجلس را غير قانوني مي‌دانستند، گفت:« شايد مجلس در امر قانون‌گذاري به ريز مباحث وارد نشود، اما در مورد نظارت كه جزئي از وظايف مجلس و نمايندگان آن است، مي‌تواند از صفر تا ۱۰۰ هر موضوعي را وارد شده و از ابزار نظارتي خود استفاده كند.» افتخاري با اشاره به موافقت مشروط كميسيون گفت:« ما شرايطي را اعلام كرده‌ايم، ما نمي‌خواهيم به دنبال مچ‌گيري از كساني باشيم كه دلسوزانه مي‌خواهند كاري براي نظام انجام دهند.»
شروط لازم مجلس براي ساخت فيلم
مفيد كيايي‌نژاد، عضو كميسيون فرهنگي به «جوان» گفت:«در پرداختن به موضوع زن ايراني در فيلم‌هايي كه تاكنون ساخته شده است، متأسفانه در برخي مواقع نكات منفي بر وجه‌ مثبت آن چيرگي داشته است. در صورتي كه ما زنان قهرماني در طول انقلاب و زمان جنگ داشته‌ايم كه بايد بر اساس زندگي‌شان فيلم‌ها ساخته شود و اگر در قيد حيات باشند بايد از آنها براي حضور در تلويزيون دعوت كنند؛ زناني كه خود در صحنه‌هاي انقلاب حاضر بوده‌اند يا جواناني را تربيت كرده‌اند كه توانسته‌اند براي ايران اسلامي افتخار‌آفريني كنند.»
كيايي نژاد افزود:« كميسيون فرهنگي بر اين اساس در بحث نظارتي اصرار دارد تا مانند برخي از مسائل پيش آمده تصوير زني ايراني آن طور كه هست در جهان معرفي شود.» 

فيلمنامه بايد به تأييد مجلس برسد
نصرالله پژمانفر، ديگر عضو كميسيون فرهنگي كه عضو كارگروه هنر و رسانه نيز هست در پاسخ به «جوان» در مورد شرايط اعلام شده از سوي كميسيون فرهنگي گفت:« ما بعد از صحبت با شمقدري و نيك‌نژاد كارگردان فيلم، چند شرط را مطرح كرديم و قرار بر اين شد تا در فيلمنامه نقطه نظرات ما را تأمين كنند از جمله اينكه ظرفيت‌هاي ديگري از بانوان ايراني را در اين فيلم به نمايش گذاشته و بروز دهند و اينكه بر روي محتواي فيلمنامه دقت‌هاي لازم را داشته باشند.»
پژمانفر افزود: «موافقت ما فعلاً تا همين مرحله از پروژه لاله بوده است و اين به معناي تأييد كل كار نيست و اگر كميسيون در طول پروژه با مسئله‌اي روبه‌رو شد، حق دخالت را خواهد داشت.»
اما در اين بين عليرضا سبط احمدي تهيه‌كننده فيلم لاله مجبور است كه به همه انتقاد‌هاي صورت گرفته در مورد اين فيلم پاسخ دهد و علاوه بر آن، با رقيبي كه براي ساخت لاله پيدا شده سر و كله بزند. سبط احمدي كه اين روز‌ها از دست مسعود اطيابي به دليل مطرح كردن ساخت فيلمي موازي با لاله و بر اساس داستان لاله ناراحت است، در گفت‌وگو با «جوان» گفت: «ما به احترام كميسيون فرهنگي فيلمنامه را برايشان ارسال كرده‌ايم تا مطالعه كنند و از نظراتشان در بهتر شدن فيلم استفاده خواهيم كرد. به قول رهبر كبير انقلاب مجلس در رأس امور است و ما دست تك تك دلسوزاني كه دغدغه‌هاي انقلاب و نظام را دارند، مي‌بوسيم. اما بايد اين عزيزان توجه داشته باشند كه وزارت ارشاد و سازمان سينمايي نيز دغدغه‌هاي انقلاب را داشته‌اند كه به سراغ ساخت اين فيلم رفته‌اند؛ فيلمي كه زندگي يك زن موفق ايراني را نشان مي‌دهد؛ زني كه تحصيلكرده و استاد دانشگاه است و بنا به علاقه‌اش به سراغ اتومبيلراني رفته و قهرمان شده است. ساخت لاله در راستاي بيانات رهبر معظم انقلاب است كه در همايش اخير زنان و بيداري اسلامي خواستار نشان دادن چهره واقعي زنان امروز جامعه اسلامي شده‌اند. ما در اين فيلم زنان پزشك داريم، زن وكيل داريم و زني كه در عرصه تبليغات فعاليت مي‌كند، مي‌خواهيم نشان دهيم كه در كشور اسلامي دست و پاي زنان براي حضور در جامعه بسته نيست و ما چارچوبي براي بسته نگه داشتن زنان نداريم.» 

اطيابي از پروژه لاله سوءاستفاده تبليغاتي مي‌كند
سبط احمدي با انتقاد از اطيابي گفت:« با وي تماس گرفتيم و گفتم چرا داري اين كار را انجام مي‌دهي؟ برو فيلم خودت را بساز، به لاله چه كار داري؟ پاسخ داد من ۱۲ ميليارد تومان اسپانسر آورده‌ام و فيلم را مي‌سازم. وي روزي مي‌گويد فيلمنامه را نوشته، روز ديگر مي‌گويد طرح فيلمنامه را نوشته، بار ديگر مي‌گويد فيلمنامه را مي‌خواهد به كميسيون فرهنگي بدهد تا تأييدش كنند.
كلاً حرف‌هاي ضد و نقيضي مي‌زند. به نظر من تمام اين كار‌ها سوء‌استفاده از پروژه لاله براي مطرح شدن است. ما رايت زندگي خانم صديق را خريده‌ايم و در صورت پافشاري براي ساخت اين فيلم توسط آقاي اطيابي، حق خودمان و خانم لاله صديق را براي شكايت از سازندگان آن فيلم محفوظ مي‌دانيم. اين كار چه از نظر اخلاقي و چه از نظر حقوقي مشكل دارد.» وي در خصوص زمان آغاز فيلمبرداري گفت: « ما مراحل پيش‌توليد را حدود، يك ماه و نيم پيش آغاز كرده‌ايم و طبق برنامه در مهر ماه كار را آغاز مي‌كنيم. البته با توجه به تعطيلي تهران در روزهاي بر‌گزاري اجلاس غير‌متعهد‌ها كار‌هايمان با تأخير رو‌به‌رو مي‌شود ولي سعي‌مان را خواهيم كرد.» 

تهيه كننده پروژه لاله در پايان گفت:« تمام تلاش ما اين است كه فيلم را به جشنواره فيلم فجر برسانيم. حضور در اين جشنواره افتخار هر فيلمسازي است، اما نمي‌خواهيم كيفيت را فداي سرعت كنيم و وزارت ارشاد يا سازمان سينمايي نيز به دليل حساسيت كار راضي نمي‌شوند كه با كيفيت پاييني آن را به انجام برسانيم، با توجه به ويژوال افكت‌هاي فراواني كه در اين فيلم وجود خواهد داشت، مسلما بايد دقت فراواني در ساخت آنها انجام شود.»
با اين اظهارات نمايندگان و چراغ سبز كميسيون فرهنگي براي ساخت «لاله»، در آينده نزديك شاهد آغاز فيلمبرداري اين پروژه خواهيم بود. بايد منتظر بود و ديد كه در مراحل ساخت لاله قرار است نوار جنجال‌آفريني‌ها ادامه پيدا كند يا خير؟ مخصوصاً اينكه در اين روز‌ها اسامي بازيگران بين‌المللي زيادي براي حضور در اين فيلم مطرح مي‌شود كه هر كدام مي‌تواند حاشيه‌سازي‌هاي زيادي را براي اين فيلم به دنبال داشته باشد.
برچسب ها: پروژه ، لاله ، مجوز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.