یکی از علل شایع مرگ و میر در مردان سرطان است برخی از این سرطان ها در سنین 35 تا 40 سالگی فرد را مبتلا می کند.

دکتر ناصر سیم فروش متخصص ارولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: تومور بیضه یکی از شایع ترین تومورهای سنين جوانی است که در سنین 35 تا 40 سالگی مردان به آن مبتلا می شوند که چون در این سنین افراد مشغول انجام فعالیت های اجتماعی هستند ضربه سنگینی به فرد مبتلا وارد می شود.
 
وی با اشاره به این موضوع که اين بیماری بسیار نادر است و خیلی شیوع ندارد افزود: اين بيماري برخی عوامل را برای بروز تومور بیضه مساعد می کند که از جمله بیضه داخلی شکمی است.
 
وی ادامه داد: در برخی کودکان زمان تولد، بیضه در محل طبیعی خود قرار ندارد و بسیاری از پزشکان متوجه نمی شوند و این محل در اثر غفلت معاینه نمی شود.
 
سيم فروش خاطر نشان کرد: در مقاطعی کودکان باید مورد معاینه قرار بگیرند که اولین معاینه در بدو تولد صورت پذیرد که لازم است این معاینه توسط پزشک انجام شود تا مشخص شود که هر دو بیضه در سر جای خودش قرار گرفته باشد.
 
وی اذعان داشت: مرحله دیگری که باید پسرها معاینه شوند زمان ورود به مدرسه است که مسئولین بهداشت مدارس پسرانه باید همانند معاینه چشم این ناحیه را هم مورد معاینه قرار دهند .
 
سیم فروش تصریح کرد: مرحله دیگری که باید پسرها مورد معاینه قرار بگیرند ورود به سربازی است به طوری که در بسیاری از کشورها بیمارستان های نظام وظیفه از طریق معاینه به وجود مشکلات این چنینی در سربازان پی می برند.
 
وی یادآور شد: معاینه بیضه ها در این مقاطع بسیار مهم است و تشخیص بیماری و بودن بیضه ها در محل خود حتی اگر جنبه پیشگیری نداشته باشد حداقل زود تشخیص داده می شود.
 
این متخصص ارولوژی در خصوص علائم تومور بیضه گفت: این نوع تومور علائم زیادی ندارد اگر چه گاهی به صورت غده های بین شکمی خود را نشان می دهد اما بیشتر از خود بیضه شروع می شود.
 
** مردان باید وجود هر گونه غده را سرطان تلقی کنند
 
دکتر ناصر سیم فروش در ادامه گفت: هر گونه غده و ناهمواری در بیضه ها را باید سرطان تلقی کرد مگر این که خلاف آن ثابت شود.
 
وی خاطر نشان کرد: تومور بیضه علائم دیگری مثل خلط خونی و سرفه و علائم ریوی که این ها جزء ثانویه به شمار می آیند.
 
وی اظهار داشت: برای تشخیص قطعی تر این بیماری آزمایش خون مشخص کننده است.
 
سیم فروش یادآور شد: بعد از تشخیص قطعی جهت مشخص شدن اندازه تومور غدد لنفاوی پشت شکم به وسیله MRI بررسی می شود.
 
وی افزود: پس از بررسی این ناحیه باید غدد لنفاوی برداشته شود و برخی از مبتلایان نیز لازم است شیمی درمانی شوند.
 
وی متذکر شد: در چنین شرایطی باید بیمار را رها نکنیم و تحت نظر قرار دهیم و این مراقبت تا 2 سال باید ادامه داشته باشد تا در صورت عود کردن درمان را شروع کنیم.
 
سیم فروش در پایان گفت: اصولا سرطان هایی که سریع رشد می کنند خیلی خوب هم به درمان جواب می دهند و در خصوص این نوع سرطان برخلاف گذشته که حتماً باید بیضه را بر می داشتند امروزه فقط غده ها را برمی دارند./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار