در نشست علمی- خبری ضرورت بازنگری در برنامه ریزی اوقات فراغت، چگونگی تبدیل مشهد به قطب صنعت اوقات فراغت در کشور مورد بررسی قرار گرفت.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد در این نشست که از سوی دفتر مطالعات، برنامه ریزی و نظارت طرح جامع اوقات فراغت و نشاط اجتماعی استان در محل اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی برگزار شد، مسئول اندیشکده آصف لازمه سوق‌دهی مشهد برای تبدیل شدن به قطب اوقات فراغت را اصلاح برنامه ریزی کلان کشوری دانست و اظهار کرد: اولین گام برای انجام این کار حساس سازی افکار عمومی و ایجاد فرهنگ گفتمان در این حوزه در کشور است و باید با رسیدن به دیدگاه ها و ارزش های واحد سرمایه گذاری مناسب در حوزه اوقات فراغت انجام شود.

عقیل ملکی فر افزود: با تدوین ارزش ها در حوزه کسب و کار فرهنگی و به طور مشخص صنعت اوقات فراغت، باید کار نظارتی مناسبی از سوی دولت و بخش خصوصی در این حوزه صورت پذیرد.

وی تاکید کرد: تبدیل شدن مشهد در کوتاه مدت به پایتخت فرهنگی کشور بعید به نظر می رسد زیرا از نظر امکانات صنایع فرهنگی از تهران عقب تر است ولی می تواند با مشخص کردن چشم انداز چندساله به یک شهر فرهنگی–معنوی با تخصص در حوزه اوقات فراغت تبدیل شود.

ملکی فر با اشاره به اینکه مشهد می تواند به عنوان اولین شهر، برند حلال را در صنعت اوقات فراغت به دنیا معرفی کند، گفت: دنیای امروز برای محصولات حلالی که به صورت سالم موجب شعف انسان می شود هزینه پرداخت می کند.

این پژوهشگر حوزه فرهنگ با تاکید بر لزوم ایجاد زیرساخت های لازم برای تبدیل شدن مشهد به عنوان قطب صنعت اوقات فراغت، گفت: این شهر به عنوان یک مرکز فرهنگی در حوزه اوقات فراغت باید صنایع فرهنگی مربوط به این حوزه را تولید و به سایر شهرها صادر کند.

وی افزود: حضور سالانه 20 میلیون زائر و گردشگر مذهبی در مشهد می تواند آن را به یک ابر شهر فرهنگی در حوزه گردشگری مذهبی تبدیل کند که می توان در این حوزه در بخش صنعت اوقات فراغت نیز سرمایه گذاری کرد.

مسئول اندیشکده آصف با تاکید بر توانمندی های بالای مشهد در این حوزه، گفت: خوشبختانه مشهد مقدس با به کارگیری نیروهای متخصص، برنامه ریزی هدفمند برای اوقات فراغت و تولید انبوه بسته های اوقات فراغت و در اختیار دادن آنها به گردشگران می تواند موجب رونق این صنعت در استان شود.

ملکی فر مهمترین ویژگی این صنعت را اشتغال زایی ودرآمدبالا و هزینه کم دانست و اظهار کرد: خروجی‌های محصولات اوقات فراغت باید دارای بار آموزشی و معنوی باشد و در عین حال موجب پویایی ذهن و جسم شود.

این پژوهشگر حوزه فرهنگاظهار کرد:مقوله فرهنگ در دنیا با درآمدی 2 تریلیون دلاری در سال 2011 میلادی یک صنعت به حساب می آید.

وی افزود: صنایع فرهنگی در دنیا 2 برابر سایر صنایع، شغل و 4 برابر مشاغل متعارف، ثروت تولید می‌کنند و از رشد 66 درصدی در سال 2011 میلادی برخوردار بوده است.

ملکی فر صنعت اوقات فراغت را جزئی از صنایع فرهنگی در دنیا دانست و اظهار کرد: این موضوع طیف عظیمی از مباحث فرهنگی مانند تئاتر، صدا و سیما، کتاب، پارک و . . . را در بر می گیرد که توجه به این ظرفیت ها، نشان دهنده توانایی شهر مشهد برای تبدیل شدن به قطب صنعت اوقات فراغت کشور است.

این پژوهشگر حوزه فرهنگافزود: با مبلغ سرمایه گذاری 50 هزار دلار طبق نرخ بین المللی می توان شروع به تولید کالای فرهنگی کرد که دارای سود فراوانی باشد به طوری که با یک میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنایع فرهنگی، 300 میلیون دلار سود مستقیم و 360 میلیون دلار سود غیرمستقیم حاصل خواهد شد.

وی با اشاره به 3 موج کشاورزی، صنعت و اطلاعات و دانایی در تاریخ بشر، موج چهارم در عصر جدید را موج فرهنگ عنوان کرد و گفت: قرن بیست و یکم قرن ذهن پروری است و نسل جوان امروز نیاز به محصولات فکری قوی و متنوع فرهنگی دارد که هیچگونه تعارضی با معنویت نداشته باشد/س 

برچسب ها: صنعت ، اوقات فراغت ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.