يك مجله سياسي هند، با اشاره به سفر مانموهان سينگ نخست وزير اين كشور به ايران، جهت شركت در نشست جنبش عدم تعهد، هدف از اين سفر را راهبرد جديد دهلي براي تعميق روابط خود با تهران دانست.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران؛ مجله سياسي "د دي افتر" (The day after) هند كه در حوزه روابط بين الملل مطلب مي نويسد، با اشاره به سفر قريب الوقوع مانموهان سينگ نخست وزير هند به تهران، نوشت؛ هدف از اين سفر، تعهد هند در قبال جنبش و نيز تاكيد بر راهبرد هند جهت تعميق روابط با ايران تحت تحريم است.
 
اين مجله در گزارش خود مي نويسد؛ در سفري كه از اهميت نمادين فراواني برخوردار است، نخست وزير مانموهان سينگ روز 28 آگوست راهي تهران مي شود تا در نشست جنبش عدم تعهد شركت كند، سفري كه پيش بيني مي شود نه تنها تعهد ديرپاي هند در قبال جنبش را تقويت مي كند، بلكه بر راهبرد جديد دهلي نو در تعميق روابط با تهران تحت تحريم نيز تاكيد دارد.
 
اين اولين سفر يك نخست وزير هند در طول يك دهه گذشته و پس از سفر اتال بيهاري واجپايي در سال 2001 به تهران است.
 
هدف اصلي اين سفر، شركت در نشست جنبش عدم تعهد طي روزهاي 30 و 31 آگوست است، اما قرار است نخست وزير در حاشيه اين نشست، چند ملاقات دوجانبه عالي رتبه نيز داشته باشد.
 
احتمال زيادي وجود دارد كه سينگ با آصف علي زرداري رئيس جمهور پاكستان ديدار كند، اما منابع موثق گفته اند، اين ديدار مهم فقط چند روز قبل از نشست جنبش عدم تعهد، نهايي خواهد شد.
 
نقطه اصلي اين سفر، مذاكرات دوجانبه مانموهان سينگ با محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور ايران است.
 
هر دوطرف، در حال حاضر سرگرم تهيه دستور كار اين ديدارها هستند، اما منابع موثق معتقدند؛ سينگ و احمدي نژاد در خصوص يك سلسله مسائل دوجانبه و منطقه اي، با هم بحث و تبادل نظر خواهند كرد.
 
در مورد مباحث دوجانبه، قطعا روش پرداخت پول نفت وارداتي هند از ايران، يكي از محورهاي مذاكرات خواهد بود.
 
با وجود تحريم هاي غرب، هند به واردات نفت ايران ادامه مي دهد و گفته است؛ واردات نفت ايران براي امنيت انرژي هند، از اهميت بالايي برخوردار است، هرچند كه واردات خود را از 12 درصد به حدود 10 تا 11 درصد كاهش داده است.
 
چند ماه قبل، هند توافقنامه اي را با ايران امضاء كرد تا پول 45 درصد از واردات نفت ايران را به روپيه بپردازد، اما پس از آنكه از يك ماه گذشته تحريم هاي آمريكا و اتحاديه اروپا به مرحله اجرا درآمد، واردات نفت از ايران مشكل شده است.
 
پيش بيني مي شود كه هند هم از ايران بخواهد براي كاهش كسري تجاري بين دو كشور، گندم و كالاهاي بيشتري از اين كشور خريداري كند.
 
بنابر اعلام اتاق هاي صنايع و بازرگاني هند (اسوكام)، مبادلات تجاري ميان دو كشور هند و ايران، مي تواند از 13.7 ميليارد دلار فعلي تا سال 2015 به 30 ميليارد دلار افزايش يابد.
 
يكي ديگر از مسائلي كه در مذاكرات طرفين ايراني و هندي مورد بحث قرار خواهد گرفت، اتهام دست داشتن ايران در ترور يك ديپلمات اسرائيلي در دهه نو در ماه فوريه است.
 
ايران هرگونه ارتباطي با اين ترور را تكذيب كرده، ولي با ديدار يك تيم پليس هند براي پيگيري تحقيقات موافقت كرده است.
 
در صحنه راهبردي نيز دو طرف در مورد امكان همكاري نزديك در رابطه با افغانستان، با در نظر گرفتن خروج نيروهاي بين المللي تا سال 2014، مذاكره خواهند كرد.
 
ايران و هند و روسيه در پشتيباني از پيمان شمالي در سال 2001 كه منجر به سرنگوني رژيم طالبان شد، مشاركت و همكاري داشتند.
 
بديهي است، طالبان دشمن مشترك دهلي نو و تهران است.
 
هائو سفير سابق هند در تهران، مي گويد؛ با توجه به اهميت افغانستان براي هند، ايران شريك راهبردي بسيار مهمي براي دهلي است؛ زيرا از طريق چابهار امكان دسترسي ما به افغانستان را فراهم مي كند.
 
عشرت عزيز، يك ديپلمات سابق هندي كه در منطقه آسياي غربي جايگاه كليدي داشت، نيز ضمن تائيد نظر "هائر" مي گويد؛ ايران دروازه اي به آسياي ميانه است و براي حفظ روابط ما با افغانستان، ضروري است.
 
هند با به چالش كشيدن تحريم هاي غربي، اخيرا براي اولين بار با استفاده از بندر چابهار، صد هزار تن گندم به افغانستان صادر كرد.
 
همچنين؛ هند تلاش خواهد كرد يك خط آهن 900 كيلومتري از معادن سنگ آهن زابل در جنوب افغانستان، به بندر چابهار ايران، احداث شود.
 
عشرت عزيز، افزود: مهمتر از همه اين موارد، سفر نخست وزير به تهران ترديدهايي كه در مورد تعهد هند در قبال گسترش و تقويت روابط با ايران وجود دارد را كمتر خواهد كرد.
 
يكي ديگر از مسائل مهم كه غرب هم به دقت آن را دنبال خواهد كرد، مذاكرات سران دو كشور در خصوص مسئله بسيار پيچيده سوريه است.
 
با توجه به فوريت بحران سوريه، قطعا اين مسئله در مذاكرات مطرح خواهد شد.
 
هند روز 9 آگوست يك ديپلمات سطح متوسط را به كنفرانس تهران فرستاد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار