بيماري هپاتيت B، پس از سل و مالاريا شايعترين بيماري عفوني و مسري محسوب مي شود.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان انتقال خون اعلام كرد: هپاتيت به معناي التهاب كبد است كه فعاليت هاي آن را مختل مي كند اين بيماري به علت هاي مختلفي ايجاد مي شود يكي از اين علت ها آلودگي به ويروس هپاتيت بي است.

بنابراين گزارش، ويروس هپاتيت بي عامل بروز بيماري هپاتيت بي در انسان است اين ويروس در كبد انسان جايگزين شده و تكثير مي كند.

بر اساس اين گزارش، بر اساس آخرين گزارشات سازمان جهاني بهداشت حدود 400 ميليون نفر در سراسر جهان حامل ويروس هپاتيت بي هستند و سالانه حدود 50 ميليون نفر به تعداد افراد آلوده به اين ويروس در دنيا افزوده مي شود.

اين گزارش مي افزايد: از سال 1372 كليه نوزادان در كشور تحت واكسيناسيون ضد هپاتيت بي قرار گرفته اند و به همين دليل از ميزان بروز موارد جديد كاسته شده است.

بر پايه اين گزارش، بيماري هپاتيت مي تواند بدون علامت باشد و يا علايمي بسيار شديد همراه با گرفتاري شديد كبدي ايجاد كند معمولا پس از ورود ويروس به درون بدن و پس از يك دوره نهفتگي، علايمي شبيه سرماخوردگي مانند ضعف يا خستگي، احساس كسالت، بي اشتهايي، تب، درد عضلاني، التهاب مفاصل ممكن است ايجاد شود.

گفتني است: پس از مدتي مرحله دوم علايم به صورت بروز زردي و بهبود علائم مقدماتي به همراه تيره شدن ادرار يا كمرنگ شدن مدفوع بروز مي كند و بعد از اين مرحله بيمار وارد مرحله نقاهت مي شود.

شايان ذكر است: در اغلب موراد تشخيص آلودگي به ويروس هپاتيت بي به دنبال اهداي خون و با انجام تست آزمايشگاهي رخ مي دهد و اين افراد معمولا هيچگونه علامتي نداشته و از آلوده بودن خود تعجب مي كنند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار