معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست کشور گفت: 90 درصد از تالاب های مرزی در کشور عراق خشک شده است.

محمدعلی شاعری درگفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به وضعیت تالاب های مرزی ایران و کشور عراق گفت: در حدود 20 سال قبل کل مساحت تلاب های مرزی ایران و عراق به 10 کیلومتر مربع می رسید که در حال حاضر این رقم به 1 هزار کیلومتر تقلیل یافته است.
وی در ادامه با بیان اینکه این تالاب ها به دستور رژیم بعث عراق و با هدف مقابله با انقلابیون، کوچاندن کشاورزان و روستاییان خشکانده شده است، تصریح کرد: بعد از سرنگونی صدام، کشاورزانی که به این مناطق برگشتند اقدام به فعالیت کشاورزی کردند لذا متأسفانه این عرصه های طبیعی از بین رفت.
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست کشور افزود: بخشی از تالاب های خشک شده در کشور عراق نیز در بخش مرکزی این کشور است که در مجموع با تالاب های مرزی عامل ورود گرد و غبار به ایران شده اند.
شاعری با بیان اینکه اکوسیستم تالاب ها نقش فیلتر، تصفیه کننده آلودگی هوا و کاهش غبار را دارند، بیان کرد: بیش از 90 درصد این تالاب ها از بین رفته اند اما در سالهای اخیر با کمک کشورمان ایران، سازمان ملل، ژاپن، undp و... طرح احیای تالاب ها تهیه و توسط سازمان محیط زیست و سازمان آب عراق در حال اجراست.
حق آبه تالاب های مرزی کافی نیست!
وی با اشاره به اینکه سهم حق آبه ایران در تالاب مرزی هورالعظیم توسط وزارت نیرو تأمین شده است، گفت: این حق آبه تأمین شده اما کافی نیست لذا از وزارت نیرو درخواست می کنیم تا این مقدار را افزایش دهد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه بخش عمده گرد و غبار استان های کرمانشاه، ایلام، کردستان ناشی از تالاب های بخش مرکزی عراق و نوار مرزی عراق و سوریه است، ادامه داد: ما به وظیفه خود عمل کرده ایم اما بخش عمده گرد و غبارها مربوط به هورالعظیم و الحمار است.
شاعری خاطرنشان کرد: با نزدیک شدن به فصل پاییز و کاهش رخداد طوفان در کشور عراق انتظار می رود شاهد کاهش گرد و غبار در شهرهای کشورمان باشیم./ل
برچسب ها: تالاب ، مرزی ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار