روزنامه عکاظ عربستان در مقاله ای به قلم هاشم عبده هاشم نوشت: عربستان سعودی در ذوب کردن یخ روابط بردارانه بین دو کشور ایران و عربستان و گشودن صفحه جدیدی از روابط جدی است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، هیچ مسلمان یا هیچ عربی وجود ندارد که از تلاش برای همکاری و تفاهم بین عربستان سعودی و ایران خوشحال نشود. زیرا هر دو کشور در منطقه از حیث راهبردی، امنیتی و اقتصادی وزنه ای به شمار می روند. همچنین عربستان از جایگاه معنوی به دلیل وجود اراضی مقدس برخوردار است و منبع وحدت و تجمع همه مسلمانان است.

همچنین دو کشور گرچه در برخی مراحل در عملکرد سیاسی اختلاف دارند اما به سبب جایگاه راهبردی مهمی که دارند و نقشی که در ایجاد امنیت و ثبات درمنطقه بازی می کنند، ستونهای فعالیت اسلامی را تشکیل می دهند.

کشورهای منطقه و دیگر کشورهای جهان می دانند که به نفع جامعه بین المللی خواهد بود اگر ایران به عربستان نزدیک شود و ایران به همراه عربستان برای تامین امنیت منطقه و دور ساختن همه اسباب نگرانی، تنش و نا آرامی تلاش کنند. تنش و نا آرامنی نه به نفع ایران، نه به نفع عربستان و نه هیچ یک از کشورهای منطقه خواهد بود.

بدون تردید نشست فوق العاده سران کشورهای اسلامی در مکه و دیدار پادشاه با رئیس جمهور ایران روزنه امیدی ایجاد کرد که علل و اسباب دوری دو کشور از یکدیگر را بر طرف کند.

پادشاه عربستان اصرار داشت نشست در مکه و در اواخر ماه مبارک رمضان با حضور شمار متعددی از سران کشورها برگزار شود و پس از آن دیدار ویژه با احمدی نژاد انجام شد که همه اینها احساس خوش بینی ایجاد کرد و نشان داد عربستان در ذوب کردن یخ روابط بردارانه بین دو کشور و گشودن صفحه جدیدی از روابط جدی است، که این امر می تواند اوضاع را در منطقه آرام کند و مرحله جدیدی از همکاری و فعالیت مشترک را آغاز کند.

دیگر زمان، زمان مشاجره، اذیت یکدیگر و برخورد منافع نیست بلکه برعکس است زیرا به نفع هیچ یک از ما نیست منزوی از یکدیگر فعالیت کنیم چه برسد به اینکه بر ضد یکدیگر اقدام کنیم.
برچسب ها: عربستان ، ایران ، روابط ، عکاظ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار