دبیر علمی پانزدهمین کنگره سراسری انجمن علمی اپتومتری ایران گفت:برخورداری از مهارت های بینایی با کسب موفقیت در میادین ورزشی ارتباط دارد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انجمن علمی اپتومتری ایران، دکتر محمد آقازاده امیری، درباره ارتباط میان توانایی  بینایی و کارایی  ورزشی عنوان کرد: اثبات شده است که مهارت های بینایی  با موفقیت در میادین ورزشی ارتباط دارند.

 آقازاده با بیان اینکه ورزشکاران توانایی بینایی بالاتری نسبت به افراد غیر ورزشکار دارند و از آن سود می برند، گفت: ویژگی هایی نظیر اندازه، سرعت، حالات روانی، تجربه، توانایی مربی و توانایی هایی که برای پیش بینی کیفیت عملکردی در نظر گرفته می شود  منحصرا بر پایه ارزیابی مهارت های بینایی استوار است و بر این اساس درصد کمی از ورزشکاران ممتاز عملکرد بینایی ضعیفی را در بعضی از جنبه های مهارت های بینایی نشان داده اند.

وی تاکید کرد:  لازم است اشخاصی که بینایی ورزشکاران را ارزیابی می کنند، فاکتور های بینایی را که در عملکرد یک ورزشکار و موفقیت او در ورزش موثر اند نیز معین کنند و کیفیت آن مهارت ها را با حداکثر دقت و به بهترین وجه طی چندین مرحله ارزیابی کنند.

این متخصص بینایی سنجی با بیان این که اگر ورزشکار در حین ورزش از عینک استفاده می کند معاینه کننده ملزم است نوع فریم و لنزی که استفاده می شود را معین کند اظهار کرد: همچنین لازم است  به ورزشکار درباره  خطر جراحاتی که به کمک وسایل چشمی که مقاومت را در برابر ضربه محدود نموده اند هشدار دهد. همچنین معاینه کننده باید هر گونه صدمات چشمی که ورزشکار در طی ورزش یا فعالیت های تفریحی متحمل می شود را بررسی کند و اثرات طولانی مدت هر نوع آسیب را معین کند.

دبیر علمی پانزدهمین کنگره سراسری انجمن علمی اپتومتری ایران ضمن اشاره به ضرورت تشخیص نتایج بینایی جراحی های عیب انکساری برای ورزشکاران به خصوص در آن هایی که نیازهای بینایی حساسی دارند، تصریح کرد: یک ارزیابی از شرایط محیطی که ورزشکار  طی تمرین با آن مواجه می شود لازم است. در اینجا معاینه کننده باید درباره ملاحظات چشمی که ورزشکار در اثر صدمه با آن مواجه شده مثل ذرات خاک و گرد وغبار و مواد خارجی که در معرض آن ها هستند بپرسد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال بسیاری از نیازهای بینایی در ورزشکاران نیازمند تشخیص اجسام در حال حرکت مثل قضاوت درباره  سرعت و مسیرحرکت است.                                                            

پانزدهمین کنگره سراسری انجمن علمی اپتومتری ایران 15 لغایت 17 شهریور در مرکز آفرینش های حجاب برگزار می شود . اين كنگره داراي 12 امتياز بازآموزي بوده و علاقه‌مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر به آدرس اينترنتي WWW.iranoa.com  مراجعه نمايند./ح


برچسب ها: مهارت ، بینایی ، ورزش ، اپتومتری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.