طرح تکنولوژِی آنتی بادی مونوکلونال در دانشگاه علوم پزشکی کرمان راه اندازی شد.

دکتر باقر امیر حیدری در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگارانِ کرمان اظهار داشت: مهمترین اهمیت این طرح راه اندازی و استقرار تکنولوژی آنتی بادی مونوکلونال می باشد که برای دانشگاه علوم پزشکي کرمان به عنوان یکی از دانشگاه های تیپ یک از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رئیس دانشکده دارو سازی دانشگاه در مورد اهمیت تولید مونوکلونال آنتی بادی مونوکلو نال، گفت: اولین طرحی که در این راستا انجام شده تولید آنتی بادی تک دودمانی به صورت اختصاصی بر علیه سم خطرناک آفلاتوکسین است که این آنتی بادی می تواند برای شناسایی و همچنین جدا سازی افلاتوکسین مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود : اسقرار این تکنولوژی در کرمان می تواند نقطه شروعی باشد که در طرح های بعدی بتوان آنتی ژن های مختلف یعنی موادی که شناسایی آنها برای کنترل کیفیت مواد یا تشخیص بیماری ها ضروری است را انتخاب و بر علیه آنها آنتی بادی اختصاصی مونوکلونال تولید کرد.

امیرحیدری با بیان اینکه آفلاتوکسین ها موادی اند که دارای سمیت کبدی و سرطان زایی هستند، گفت: به همین دلیل این مواد در صدر فهرست مواد سرطان زا برای انسان قرار دارند.

وی افزود: این مواد دارای ساختمان شیمیایی تقریبا کوچک با وزن مولکولی  در محدوده 300 تا 350 و مقاوم به حرارت هستند.

امیرحیدری خاطرنشان کرد : شیوع آلودگی آفلاتوکسین در کشورهای در حال توسعه به خاطر وضع عمومی بهداشت و تکنولوژی برداشت و ذخیره سازی محصولات کشاورزی بیشتر است.

مجری طرح تکنولوژِی آنتی بادی مونوکلونال، گفت: در کشور ما که تلاش برای صادرات غیر نفتی است متاسفانه صادرات اقلام کشاورزی ما از این جهت نیز  با مشکل مواجه است..

وی خاطر نشان کرد : :برای اجرای این طرح تاکنون 10 میلیون تومان برای خرید مواد و واکنش گرها هزینه شده و هیچگونه هزینه ای برای خرید دستگاه ها صورت نگرفته و حق التحقیقی نیز تا کنون به افراد همکار در طرح پرداخت نشده است.

گفتنی است : این طرح به مدت دو سال طول کشید که طرح های بعدی به طور طبیعی نیاز به این راه طولانی ندارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.