این روز ها پدید مد بخش اعظمي از زندگی روزمره خیلی از افراد را به خود اختصاص داده و می تواند اقشار مختلف جامعه به خصوص جوانان و نوجوانان را به شکل های مختلف و گوناگون تحت تاثیر خود قرار دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران بارها شده که بعضی از جوانها و  نوجوانان  به دلیل پوشیدن لباس های غیر معمول و یا اصلاح و آرایش خاص موی سر و صورت خود که با فرهنگ ما ایرانی ها اصلا همخونی ندارد مورد  اعتراض قرار گیرند و تنها دلیل خود را اهمیت به مدگرایی بدانند و جالب اینکه خیلی از این افراد بدون توجه به فرهنگ خود در صدد تبلیغ نیز بر می آیند.
*اين روزها كسي از مد و لباس خود غافل نمي شود
رضا 30 ساله فروشنده لباس با بیان اینکه بیش از 7 سال است که در کار فروشندگی البسه هستم گفت: در تمام این سالها به این نتیجه رسیدم که انسانی که دنبال مد و لباس باشد اگر از وعده غذایی خود غافل شود از تیپ و لباس خود غافل نمی شود.
وی افزود: 90 درصد از نوجوانانی که برای خرید می آیند اولین سوالشان این  است که چه چیزی مد شده است  و اصلا به عرف بودن و پسند جامعه اهمیت نمی دهند.
* چشم  و همچشمی و تحقیر از مهمترین عوامل مدگرایی است
دکتر  شهبازی جامعه شناس با بیان اینکه امروزه پدیده مد و مدگرایی در جامعه از اهمیت خاصی برخوردار است عنوان کرد: تنوع طلبی افراد در پیدایش مد و مدگرایی اهمیت به سزایی دارد اما ترس از تحقیر و تمسخر از هم سن و سالان و جلب توجه دیگران نیز از اهمیت عوامل این پدیده بشمار می رود.
وی افزود: از آنجایی که در خیلی از مواقع این تقلید درست و شایسته  نیست باعث ایجاد  ناهنجاری های اجتماعی بسیاری می شود.
شهبازی یاد آور شد: این ناهنجاری ها  علاوه بر ترویج مصرف گرایی باعث ترویج هرچه بیشتر بد حجابی و بد پوشی در بین جوانان و نوجوانان نیز می شود.
* باید الگوهای مناسب ارائه دهیم
فاطمه نصیری روانشناس با بیان اینکه برای مبارزه با پدیده مدگرایی و تجمل گرایی باید الگوهای مناسبی برای  آن ارائه دهیم گفت: به طور کل باید در  افکار عمومی این افراد تغییر ایجاد شود.
وی اضافه کرد: علل گرایش خیلی از افراد به این پدیده ترس از عقب ماندگی است و این درحالی است که آنها فکر می کنند از سوی بقیه مورد تمسخر قرار می گیرند.
نصیری گفت: ارائه الگوهای صحیح و مناسب که هم پذیرای عرف و هم جامعه می تواند راهکار صحیحی برای جلوگیری از تقلید های کورکورانه افراد مدگرا باشد.
مسئولان باید در نظر داشته باشند تا با ارائه راهکارهای فرهنگی  مناسب و بستر سازی های درست به زودی زود به مقابله با این پدیده اجتماعی بر آیند./ف
گزارش از  فاضلی
برچسب ها: سال ، مد ، تمام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار