يكي از علل مراجعه‌ افراد به اورژانس، تماس با مواد شيميايي است. تماس با بسياري از اين موارد غيرعمدي بوده و ناشي از تماس در محل كار يا خانه است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک برخلاف انواع مرسوم مسموميت كه عموما خوراكي يا استنشاقي است و واگير ندارد در موارد تماس پوستي با مواد سمي خطر انتقال مسموميت به ديگران وجود دارد.

در واقع نه تنها فرد مسموم در معرض آسيب است، بلكه افرادي هم كه در تماس با مصدوم هستند، ممكن است آسيب ببينند.

تماس با مواد شيميايي به چند طريق ممكن است آسيب‌برساند:

گاهي ماده شيميايي از سطح بدن جذب و وارد خون شده و باعث مسموميت در كل بدن مي‌شود. اين نوع مسموميت در حين تماس با سموم آفت‌كش و حشره‌كش ديده مي‌شود. روي بسته‌بندي اين نوع از سموم هشدار داده شده است كه نبايد با پوست، چشم يا دهان برخورد داشته باشد البته براي استفاده از اين مواد شيميايي از وسايل حفاظتي مانند دستكش و ماسك استفاده مي‌شود. گاهي سم به سطح پوست آسيب مي‌رساند، مانند مواد اسيدي و قليايي. در اين موارد به جاي مسموميت، نوعي از سوختگي بروز مي‌كند.

براي جلوگيري از آسيب ناشي از مواد شيميايي چه بايد كرد؟نخستين گام در برخورد با فردي كه در تماس با ماده شيميايي قرار گرفته اين است كه مراقب خودمان باشيم. تماس با لباس و بدن مصدوم، ما را هم در معرض مسموميت قرار مي‌دهد. پس قبل از تماس با مصدوم از وسايل محافظتي مانند دستكش استفاده كنيد/گام دوم درآوردن لباس مصدوم است. بايد لباس‌هاي وي را درآورده، درون كيسه‌اي پلاستيكي قرار داد و در آن را بست/گام سوم شستن تن فرد است. بهترين ماده شوينده صابون همراه با آب فراوان است. به اين منظور بايد بيمار را تا حد امكان در دو نوبت با مقدار زيادي آب و صابون شست و پس از شستن بيمار را بپوشانيد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.