گرایشهای افراطی و نژادپرستانه علیه مسلمانان در اروپا به سرعت در حال گسترش است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی راشاتودی، ماجرای قتل عام 77 نفت در نروژ به دست آندره بریویک شبه نظامی راستگرا و افراطی در 13 ماه پیش نشان داد تا چه حد گرایشهای نژادپرستانه و خارجی ستیزی بویژه علیه مسلمانان در اروپا رشد کرده است. او حتی در دادگاه تاکید کرد که این کار را از روی جنون انجام نداده است و کار او در اعتراض به سیاستهای دولت در پذیرش مهاجران بویژه مهاجران مسلمان است. او در دادگاه تلاش کرد تا عقاید نئونازیستی و فاشیستی خود را به ترویج کند.
میشل پریووت مدیر شبکه ضد نژادپرستی اروپا گفت ما نمی توانیم بگوییم که مردم نژادپرست تر شده اند اما شرایط طوری شده است که امکان ابراز احساس نفرت و رفتارهای خشونت آمیز از جمله قتل بیشتر شده است.

هفته گذشته فرد بیست و نه ساله ای در جمهوری چک که خود را از طرفداران بریویک معرفی کرد، به اتهام داشتن مقادیری اسلحه و یونیفرم پلیس بازداشت شد. دادگاه اعلام کرد او نیز قصد قتل عامی به سبک بریویک را داشت. اخیرا نیز در نروژ ایمیلی تهدید آمیز به روزنامه ها و سیاستمداران ارسال شد که فرد ارسال کننده خود را معاون بریویک معرفی کرده و تهدید کرده بود به نیروهای زیر دستش فرمان می دهد تا علیه همه کسانی که طرفدار ترکیب فرهنگی و قومی هستند اقدام کنند.

گرالف انیمانز عضو پارلمان بلژیک گفت اینکه هر کسی فرهنگ خود را در اروپا حفظ کند دیگر قدیمی شده است بلکه در اروپا باید یک فرهنگ و آن هم فرهنگ و ارزشهای اروپایی بر همه حاکم باشد.

راستگرایی افراطی حتی به طبقه سیاسی در اروپا هم نفوذ کرده است و اخیرا احزاب راستگرای افراطی توانسته اند میزان قابل توجهی از آرای مردم را کسب کنند و به پارلمانها یا دولتهای اروپایی راه پیدا کنند. البته این وضع گروههای ضد نژادپرستی و گروههای چپگرا را نیز خشمگین کرده است.

سهیل چیچک محقق و طرفدار جناح چپ در بلژیک گفت اسلام هراسی و نژادپرستی علیه مسلمانان در اروپا به حدی گسترش پیدا کرده که لازم است بحث عمیقی با روشنفکرانی که دیدگاههای راستگرایی افراطی را ترویج می کنند انجام شود.

کلود مونیکه تحلیلگر مسائل امنیتی و تروریسم گفت مشکلات اقتصادی در اروپا یکی از علل اساسی گسترش گرایشهای افراطی در اروپاست و در این میان سیاستمداران نتوانسته به درستی مدیریت کنند به طوری که در نهایت مسلمانان ریشه مشکلات اروپا نشان داده شده اند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار