با متنوع سازی و ورود سوخت هواپیما به سبد تجارت نفت صادرات انواع فراورده های نفتی ایران به بیش از 2 میلیون و 640 هزار تن رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سبد تجارت فرآورده‌های نفتی ایران با بهره برداری از طرح‌‎های جدید توسعه، بهینه سازی و بهبود فرآیند در پالایشگاه‌های موجود نفت متنوع تر شده است به طوری که در سه سال گذشته فرآورده‌های نفتی جدیدی همچون سوخت هواپیما، بنزین، گازوئیل و نفت سفید به سبد صادراتی ایران افزوده شده است.
بر اساس این گزارش، با متنوع سازی سبد صادرات فرآورده‌های نفتی، ایران از 3 سال گذشته تاکنون بیش از 2 میلیون و 640 هزار تن انواع فرآورده نفتی همچون سوخت هواپیما، بنزین، گازوئیل و گازمایع به کشورهای مختلف جهان صادر کرده است.
همزمان با افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت نفت ایران و کاهش صادرات نفت خام ایران به مشتریان خارجی، صادرات فرآورده‌های نفتی در 3 سال گذشته با افزایش قابل توجه ای روبه رو بوده است.
آمارهای رسمی وزارت نفت حاکی از آن است که در حدفاصل سال 1389 تا تابستان سال جاری در مجموع بیش از 2 میلیون و 645 هزار تن انواع فرآورده های نفتی به بازارهای جهانی توسط ایران صادر شده است.
همچنین، در این مدت 1 میلیون و 585 هزار تن نفتای سبک ایران به کشورهای مختلف آسیایی، حاشیه خلیج فارس و برخی از کشورهای اروپایی صادر شده است و در این مدت نزدیک به 900 هزار تن گازوئیل توسط نفتکش‌های جاده پیما و کشتی های نفتکش به برخی از کشورهای همسایه و سایر کشورهای متقاضی در شرق آسیا صادر شده است.
 
طبق این گزارش: صادرات 8100 تن گازمایع، بیش از 177 هزار تن بنزین، 767 تن سوخت هواپیما و بیش از 125هزار تن نفت سفید از دیگر دستاوردهای صادراتی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بوده است علاوه بر صادرات مستقیم فرآورده های مختلف نفتی به کشورهای مختلف جهان، از سال 1389 تاکنون سوآپ فرآوره‌های نفتی همچون بنزین، گازمایع و نفت کشوره از کشورهای حاشیه دریای خزر و برخی از کشورهای همسایه انجام شده است.
 
از این رو از 3 سال گذشته تاکنون حدود 75 هزار تن گاز مایع از مسیر ایران به بازارهای جهانی سوآپ شده است همچنین در این مدت حدود 120هزار تن نفت کوره و بیش از 16هزار تن بنزین از کشورهای مختلف سوآپ شده است./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار