مدیر كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی، تنوع آب و هوایی، فرهنگ عشایری و روستایی به پیشینه تاریخی از اعصارگذشته ، از نظر صنایع دستی جایگاهی ویژه در كشور دارد.

ایزدی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود : زندگی ایلی و عشایری بویژه در روستاها و مناطق دوردست از هجوم صنعت و فناوری ها، این استان را به یكی از محدوده های مهم كشور از نظر صنایع دستی تبدیل كرده است.
وی بیان كرد: در سالهای اخیر تلاشهایی گسترده برای حفظ این آثار، هنرها و صنعت ها شده است و آموزش رشته های گوناگون صنایع دستی از جمله اقداماتی است كه در این راستا شده است.
وی با بیان اینكه هم اكنون 19 مركزآموزشی صنایع دستی در سطح استان وجود دارد گفت: این تعداد در سال گذشته 13 مركز بود.
ایزدی گفت: هم اكنون 17 رشته صنایع دستی در اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویراحمد آموزش داده می شود و واحد آموزشی این سازمان سال گذشته بیش از سه هزار نفر را آموزش داد.
وی با بیان اینكه این استان در بخش توسعه و ترویج صنایع دستی رتبه 9 كشور را در اختیار دارد افزود: رتبه 17 در بخش آموزش و حمایت از تولید صنایع دستی كشور در سال گذشته نیز به این استان تعلق گرفت.
ایزدی از احیای سه رشته‌ی منسوخ‌ شده‌ی سبدبافی، سیاه ‌چادر و گلیم مشته در این استان خبر داد و گفت: صنایع دستی كهگیلویه و بویراحمد در نمایشگاه ها و فروشگاه های صنایع دستی كشور و نیز در سراسر جهان طرفداران بسیاری دارد.
وی تعداد هنرمندان بیمه شده صنایع دستی سال گذشته استان را یك هزار و 129 نفر اعلام كرد و گفت: این اقدام در راستای گسترش و حفظ این هنرها بوده است و هرسال نیز افزایش می یابد.
ایزدی گفت: در نمایشگاه نوروز سال جاری 58 غرفه برپاشده بوده كه نزدیك به دو میلیارد ریال از آثار هنرمندان در آن به فروش رسید./ب

برچسب ها: صنایع ، دستی ، رتبه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.