طرح و نقشه گنبد آرامگاه با توجه به سبک معماری قرن چهارم که حکیم درآن می زیست،از روی قدیمی ترین بنای تاریخ دارعصر اسلام در ایران،یعنی بنای گنبد قابوس اقتباس شده ودارای دوازده ترک به نماد دوازده رشته علوم و دانش های عصر ابن سینا است.


 
به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران همدان ؛ ارتفاع هرپایه برج ازکف زیرین آرامگاه تازیرگنبد ً95/22 متر و پهنای هر پایه که قسمت کوچکی از شعاع برج به شمار می رود،در پایین 17/1مترو دربالا92 سانتی متراست.اختلاف عمده برج آرامگاه بوعلی سینا با گنبد قابوس در ابعاد برج است که نصف ابعاد گنبد قابوس درنظر گرفته شده است.اختلاف عمده دیگر در فاصله بین ترک های آرامگاه بوعلی سینا با بنای گنبد قابوس است.فاصله بین ترک های بنای یادبود ابوعلی سینا باز و گشاده است در صورتی که بنای گنبد قابوس ازپایین تابالا هیچ منفذی به خارج ندارد و تنها دری در آن تعبیه شده است.
مدخل اصلی از سمت مشرق و بنا دارای ایوانی است به طول 30متر و عرض 15/3 متر که با یک ردیف ستون ساده شامل ده ستون مدور از سنگ یک پارچه گرانیت ساخته شده است. ایوان جلوی بنا با دری چوبی به ارتفاع24/3 به سرسرای آرامگاه متصل می شود.طرفین سرسرا دو سنگ قبر قرار دارد.در سمت راست سنگ قبر قدیم بوعلی سینا که قدمتش به 110 سال می رسد،وجود دارد.سنگ قبر دیگر مربوط به ابوسعید دخدوک دوست ابوعلی سینا است که شیخ مدتی نزد اومیهمان بودومنزلش در همین محل قرار داشت.
یک تخته سنگ مرمرین یک پارچه به طول55/2 وعرض یک مترروی هر دو سنگ قبر را پوشانده و کتیبه ای به خط ثلث شیوا به خط احمد معصومی زنجانی برآن حک شده است.
دربالای دیوارهای داخلی محوطه آرامگاه،بیست قصیده معروف عینیه که از آثار شیوای ابن سینا در حکمت وفلسفه است روی چهل لوح سنگ مرمر به خط ثلث مرقوم است.
درطرفین سرسرای اولیه،دوتالار به طول 75/9 وعرض80/5 وجود دارد.یکی از آن ها به عنوان کتابخانه و دیگری به عنوان موزه مورد استفاده است.
وسط برج آرامگاه صندوق چهارگوشی برکف فوقانی قرار داردکه ضلع قسمت پایینی آن 12/1 و ضلع قسمت بالای ارتفاع آن 37 سانتی متر است وبرچهار بدنه آن کتیبه ای عربی به خط ثلث برجسته دیده می شود.
مجسمه بوعلی سینا کاراستاد هنرمند "ابوالحسن صدیقی"از سنگ یک پارچه مرمرسفید قم به ارتفاع 10/3 متر،پهنای 90 سانتی متر و وزن تقریبی چهارتن و نیم بر فراز پایه تخته سنگ گرانیت با لوحه سنگی به ارتفاع 18/1 متردرشرق میدان آرامگاه نصب شده است.
متن لوح چنین است:
دل گرچه دراین بادیه بسیارشتافت
یک موی ندانست،ولی موی شکافت
اندر دل من هزار خورشید بتافت
آخر به  کمال  ذره ای  راه  نیافت./س
برچسب ها: بوعلی ، ترک ، دوازده علوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.