آشپزخانه ها یکی از آلوده ترین مکان های خانه است و همیشه باید آن را به بهترین نحوه پاک نگه داریم چرا که در غیر این صورت می تواند باعث بروز بیماری های متفاوت در افراد خانواده شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  اراک  ، برای اینکه از بروز بیماری ها جلوگیری کنیم و همچنین بتوانیم آشپزخانه ای بسیار تمیز داشته باشیم باید به نکات بسیار زیادی دقت کنیم. در ادامه توصیه هایی را که پزشکان نیز بر انجام آن ها اصرار دارند را یاد آور می شویم.
درصورت به كار بستن توصيه هاي زير باكتري هاي بيماري زا را در آشپزخانه به حداقل خواهيد رساند:
*ظروف را مدت بيشتري بشوئيد چرا اینکار باعث می شود تا میزان بیشتری از آلودگی ظرف ها کاسته شود. توصيه مي شود در رستوران ها آبي با حرارت 110 درجه فارنهايت به كار رود ولي درمنازل اين كار امكان پذير نيست. تحقيقات نشان مي دهد وقتي دماي آب تقريبا به اندازه دماي خانه باشد مردم مدت طولاني تري را صرف شستن ظروف مي كنند و در نتیجه میزان بیشتری از باکتری ها و کثیفی های روی ظرف از بین می رود.

* شستن ظروف و پاك كردن پيشخوان و میز بايد هر چه سریع تر بعد از تمام شدن غذا انجام شود. هر قسمت را بارها با دستمال پاك كنيد و همچنین بهتر است هربار از حوله كاغذي استفاده كنيد. اين كار مانع از رشد باكتري ها و چسبيدن ذرات غذا به ظروف و سطوح مي شود.
*براي شستن ظروف از صابون ضد باكتري و روش خيساندن استفاده كنيد. لبنيات بيشتر از ساير مواد غذايي براي رشد باكتري ها مناسب است بنابراين خيساندن ظروف در آب گرم و صابون شستن تمام سطوح توصيه مي شود.
*تا حد امكان از ظروف استيل استفاده نكنيد. ظروف مختلف خصوصيات متفاوتي دارند. به عنوان مثال چنگال هاي استيل بهترين مكان براي رشد باكتري ها هستند. چنگال ها را با دقت بيشتري بشوئيد. شستن فضاي ميان دندانه هاي چنگال ها كارآساني نيست اما انجام این کار برای افزایش سلامت خانواده بسیار لازم است.

*وقتي با گوشت سروكار داريد دقت بيشتري لازم است. در ضمن دستها را پس از تماس با گوشت و پيش از انجام هركاري بشوئيد. براي جلوگيري از چكه كردن آب گوشت، آن را درپايين ترين قفسه قرار دهيد و هرگز گوشت پخته شده را در جايي نگذاريد كه قبلاً گوشت خام ذخيره مي شد. يادتان باشد تخم مرغ و گوشت محل مناسبي براي رشد ونمو باكتري ها مي باشد./س

برچسب ها: آشپزخانه ، باکتری ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.