چگونگي برگزاري بزرگترين رويداد ديپلماتيك كشور با حضور رامين مهمانپرست سخنگوي ستاد برگزاري شانزدهمين اجلاس جنبش عدم تعهد در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته بررسي شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران گفتگوي ويژه خبري شب گذشته با حضور رامين مهمانپرست سخنگوي اجلاس سران عدم تعهد در تهران به بررسي بزرگترين رويداد سياسي و ديپلماتيک يعني برگزاري نشست اجلاس سران عدم تعهد در تهران پرداخت.

در ابتداي اين برنامه مهمانپرست در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه پس از فروپاشي بلوک شرق و از بين‌رفتن يکي از قطب‌هاي شعار نه شرقي و نه غربي، راز ماندگاري جنبش عدم تعهد چه بوده است، گفت: برگزاري اجلاس عدم تعهد در تهران و حضور 120 کشور عضو و 17 کشور ناظر در سطح سران،‌ نقطه عطف و رويداد بزرگي در عرصه تحولات سياسي کشورمان خواهد بود.

وي در ادامه تصريح کرد: پس از گذشت 50 سال از تاسيس جنبش عدم تعهد شاهد تحولات فراواني بوده‌ايم که نمونه آن فروپاشي امپراطوري شوروي سابق و اتمام جنگ سرد به‌عنوان نمونه ديگري بود که پس از آن براي اعضا اين سوال وجود داشت که با اوضاع جديد خود را چگونه وفق دهند.

مهمانپرست ادامه داد: اگر به اهداف اوليه جنبش و ريشه اصلي تشکيل آن توجه داشته باشيم عمده‌ترين عامل شكل‌گيري اين جنبش، عدم سلطه‌پذيري و سلطه‌گري توسط قدرتهاي بزرگ و همچنين حاکم‌شدن عدالت بر نظام بين‌الملل در ميان کشورهاي در حال توسعه و توسعه‌يافته بوده است اگر چه اين جنبش از کشورهايي داراي ديدگاه‌هاي مختلف در کنار يکديگر بوجود آمده است.

سخنگوي ستاد برگزاري شانزدهمين اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران با بيان اينکه انقلاب اسلامي ايران يک نقطه عطف در تحرکات اين جنبش بوده است، تصريح کرد: با توجه به انگيزه‌هاي ملتها در اين جنبش و وجود سياست نه شرقي و نه غربي و همچنين شکل‌گيري بيداري اسلامي که الهام‌گرفته از انقلاب اسلامي ايران بوده، برگزاري اين اجلاس نشانگر اين است که اکنون نظام بين‌الملل نيازمند اصلاح در ساختار خود است و جنبش عدم تعهد مي‌تواند در رفع مشکلات و بي‌عدالتي‌هاي جامعه بين‌الملل  نقش پر رنگي داشته باشد.

مهمانپرست همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه جمهوري اسلامي ايران از سال 1979 به اين جنبش پيوسته و اکنون تاثيرگذاري آن چه ميزان بوده که اجلاس در کشورمان برگزار مي‌شود، اظهار داشت: در فضايي که يک طرفه بوده و ايجاد جريان مستقل دور از ذهن به نظر مي‌رسيد انقلاب اسلامي ايران شکل گرفت و بنابراين پيوستن انقلاب مردمي ايران به جنبش  عدم تعهد روح تازه‌اي به آن دميد.

سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اينکه مقاومت ملت ايران موج جديد استقلال‌طلبي را ميان اعضاي جنبش عدم تعهد ايجاد کرده است، ادامه داد: مبارزه با ديکتاتورها و پيروزي در مقابل آنها نتيجه مقاومت ملت ايران بوده و ايجاد يک وضعيت جديد در سرتاسر جهان نيز از نشانه‌هاي آن است .

مهمانپرست با بيان اينکه اعضاي جنبش عدم تعهد بايد سعي کنند تا با يکپارچگي خود نظم جديدي را در فضاي بين‌المللي ايجاد کنند، افزود: اعضاي جنبش عدم تعهد با کمک يکديگر در توسعه و رشد کشورهاي در حال توسعه نقش بسزايي دارند و با ديدگاه‌هاي مشترک خود مي‌توانند اصلاحات و تغييراتي در مديريت موجود حاکم در عرصه بين‌المللي که برخي کشورهاي محدود به يک سيستم مشخص بر آن تعريف کرده‌اند، ايجاد کنند.

سخنگوي اجلاس تهران در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه به اذعان رسانه‌هاي غربي برگزاري اجلاس در تهران يک کودتاي سياسي بر ضد غرب بوده است، افزود: اذعان رسانه‌هاي غربي به اينکه برگزاري اجلاس يک کودتاي سياسي بوده درست است اما در اين جريان مقصر اصلي خودشان بودند چرا كه اين کشورها با فريب افکار عمومي، خود را نماينده جامعه جهاني معرفي کرده‌اند و سعي در جوسازي منفي ضد جمهوري اسلامي ايران را داشتند.

مهمانپرست ادامه داد:‌ کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد بارها مواضع خود را در قبال برنامه صلح‌آميز هسته‌اي ايران به روشني اعلام داشته و بيانيه‌هايي نيز صادر کرده و براي ما جاي تعجب ندارد که چنين اجلاسي در تهران برگزار و کشورهاي عضو عدم تعهد در آن شرکت کنند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي با بيان اينکه فهرست 118 هيئت را براي شرکت در اجلاس دريافت کرده‌ايم، اظهار داشت: کشورها تا پنج‌شنبه 7 شهريور که اجلاس با حضور سران کشورها برگزار خواهد شد فرصت دارند که اسامي خود را اعلام کنند و ممکن است تغييرات کوچکي نيز صورت بپذيرد.

مهمانپرست ادامه داد: تا کنون حضور 27 رئيس جمهور، دو پادشاه، 8 نخست وزير ، 2 رئيس مجلس، 9 معاون رئيس جمهور و 6 فرستاده ويژه و حدود 25 وزير که به مسائل غير از وزارت امور خارجه خواهند پرداخت قطعي شده و در اين اجلاس 50 هيئت در حد سران و 80 هيئت از سطح وزيران به بالا خواهيم داشت.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي با اشاره به حضور کشورهاي حوزه جنوب خليج فارس در اجلاس تهران نيز اظهار داشت: امير کويت،‌ امير قطر،‌ رئيس مجلس عمان که فرستاده ويژه سلطان قابوس خواهد بود و فرستاده ويژه عربستان عبدالله بن عبدالله خواهد بود  و از عراق نخست وزير اين کشور شرکت خواهد داشت.

مهمانپرست در پاسخ به سوالي مبني بر چگونگي روند برگزاري اجلاس و شيوه کاري آن تصريح کرد: دو روز ابتدايي نشست کارشناسان ارشد برگزار مي‌شود که پيش‌نويسي براي نشست وزراي امور خارجه تنظيم خواهد شد و در قالب يک سند سه فصلي خواهد بود.

وي همچنين با اشاره به فصل‌هاي سند تنظيم‌شده ادامه داد: فصل اول شامل موضوعات بين‌المللي و جهاني و موضوعاتي که کشورهاي مختلف با آن درگير هستند خواهد بود، در فصل دوم بحران‌هاي منطقه‌اي مد نظر خواهد بود و در فصل سوم به موضوعاتي همچون حقوق بشر مبارزه با مواد مخدر،‌امنيت جهاني، امنيت قضايي و غيره پرداخته خواهد شد.

سخنگوي اجلاس عدم تعهد در تهران با بيان اينکه پس از تصويب پيش‌نويس در ميان وزراي امور خارجه در روزهاي پنج‌شنبه و جمعه (7 و 8 شهريور) اين سند به سران تحويل داده خواهد شد، افزود: پس از تصويب پيش‌نويس توسط اکثريت سران کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد اين پيش‌نويس به عنوان يک سند بين‌المللي طرح خواهد شد و از سوي ديگر با توجه به اهميت مسئله فلسطين بيانيه‌اي نيز درخصوص آن خواهيم داشت.

مهمانپرست با بيان اينکه حاشيه اجلاس غيرمتعهدها فرصت مناسبي براي ديدارهاي دو و چند جانبه خواهد بود، اظهار داشت: حاشيه اجلاس فرصت مناسبي براي رسيدگي به موضوعات مختلف و دستيابي به ديدگاه‌هاي مشترک درقبال بحران خاورميانه و شمال آفريقا و بحران سوريه خواهد بود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي با اشاره به طرح مشخصي که ايران پيرامون بحران سوريه در اجلاس تهران ارائه خواهد کرد، تصريح کرد: با توجه به اينکه در اجلاس مکه نيز رئيس جمهور مصر پيشنهادي مبني بر اينکه چند کشور قدرتمند منطقه همانند ايران و مصر مي‌توانند راه حل بحران سوريه را تنظيم  کنند در حاشيه اجلاس با حضور مقامات کشورها سعي خواهيم کرد يک پيشنهاد جامع در مورد بحران سوريه را ارائه کنيم.

مهمانپرست در پاسخ به سوالي پيرامون حضور هيئت‌هاي حاضر در اجلاس تهران و بحث پيرامون موضوعات جمعي ديگر در حاشيه اجلاس به صورت مشخص اظهار داشت: وزارت امور خارجه با برنامه‌ريزي خود سعي کرده با حضور هيئت‌هاي مختلف در تهران موضوعات چند جانبه را پيگيري کند و اين وزارتخانه تمام توان خود را بسيج کرده و سعي خواهيم کرد  از فرصت اقتصادي ايجاد شده به خوبي استفاده کنيم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي با اشاره به برنامه‌هاي جنبي براي شرکت کنندگان در اجلاس ادامه داد: در حاشيه اجلاس نمايشگاه‌هاي مختلفي از آخرين دستاوردهاي علمي کشور برپا خواهد بود و بازديد از مکان‌هاي تاريخي در دستور کار قرار گرفته و از طرفي جمهوري اسلامي ايران آمادگي بازديد از تاسيسات هسته‌اي را فراهم کرده است.

مهمانپرست در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا جنبش عدم تعهد اکنون نيازمند به پوست‌اندازي جديد نبوده و زمان تبديل‌شدن آن به سازمان سران نرسيده است، گفت: ابتداي تشکيل اين جنبش کشورهاي موسس سعي داشتند با توجه به دوري از بلوک بندي‌ها خود بلوک جديدي را تشکيل ندهند و ساختاري به عنوان سازمان نداشته باشند لذا تبديل‌شدن به يک سازمان زماني صورت خواهد گرفت که اعضا نياز آن را يادآوري و حس کنند اکنون اصلاح آن به نظر امري ضروري مي‌رسد و براي رسيدن به خواسته‌ها بايد در ساختارهاي اين جنبش بازنگري‌هايي صورت بپذيرد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در ادامه با بيان اينکه پيشنهادات زيادي براي تبديل‌شدن اين جنبش به سازمان وجود دارد، گفت:‌ برخي معتقد به تغيير اساسنامه بوده که مي‌تواند نقطه تحول‌آفرين در اين جنبش باشد و برخي معتقد به تشکيل دبيرخانه بودند که مصوبات را پيگيري کند اگرچه جمهوري اسلامي ايران نيز به دنبال ابتکارات نيز بوده است .

سخنگوي ستاد برگزاري شانزدهمين اجلاس جنبش غيرمتعهدها در پايان در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه جنبش عدم تعهد دو سوم جمعيت جهان را در خود جاي داده اما همچنان تبادلات اقتصادي اين کشورها در حد پاييني است، خاطرنشان کرد: با توجه به تنوع موجود کشورهاي عضو مي‌توانند از لحاظ اقتصادي مکمل يکديگر بوده و نيازهاي خود را کامل کنند و در صدد اين هستيم که شبکه‌هايي را براي حمايت از اقتصاد ميان کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد تعريف کنيم.
انتهاي پيام/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار