استاد اقتصاد دانشگاه شهيد بهشتي گفت: اعضاي‌جنبش عدم تعهد عمدتا صادر کننده مواد خام بوده و اين اجلاس مي‌تواند پاياني بر سيطره شرکت‌هاي چند مليتي در اقتصاد جهاني باشد.

فرشيد سيم بر در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران با اشاره به اينکه جنبش عدم تعهد در سال 1955 در باندونگ اندونزي تشکيل شد اظهار داشت: عمده‌ترين دليل شکل‌گيري اين جنبش کاهش وابستگي به دولت‌هاي کمونيستي و سرمايه‌داري بوده و به نوعي مي‌خواستند با استعمار مخالفت کنند.

اين استاد اقتصاد افزود: اين جنبش تاکنون گام‌هاي بسيار مثبتي را در عرصه سياسي در سطح بين‌المللي برداشته ولي متاسفانه نتوانسته از نظر اقتصادي هماهنگي‌هاي کاملي را براي  کشورهاي عضو به وجود آورد.

وي با اشاره به وضعيت اقتصادي کشورهاي عضو يادآور شد: در جنبش عدم تعهد کشورهايي مانند اندونزي، هند و ايران عضو بوده که گام‌هايي را براي توسعه برداشته‌اند و عمدتا اين کشورها صادر کننده مواد خام هستند و اگر طي نشست تهران بتوانند هزينه‌هاي جانبي اين مواد خام مثل حمل و نقل را از دست شرکت‌هاي چند مليتي بيرون آورده تا حدودي توانسته‌اند به اقتصاد يکديگر کمک شاياني کنند.

سيم بر در پايان با اشاره به نشست جنبش عدم تعهد در تهران خاطر نشان کرد: اين نشست از نظر اقتصادي مي‌تواند درآمد ارزي قابل توجهي را براي کشور داشته باشد ضمن اينکه اين اجلاس بهترين فرصت براي تامين بانک براي اعضا است  که اميدواريم اين اتفاق رخ دهد.
انتهاي پيام/ر

برچسب ها: اقتصاد ، جهانی ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار