نتايج يك نظرسنجي از جامعه آزمايشگاهي كشور نشان مي دهد كه اكثريت آزمايشگاهيان از بي‌توجهي مسؤولان حوزه سلامت نسبت به جايگاه آزمايشگاه‌هاي تشخيص طبي ناراضي هستند.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان نظام پزشكي، در كشور حدود 4800 آزمایشگاه تشخیص طبی به عنوان بازوان ارزشمند نظام سلامت در فرآيند پيشگيري، تشخيص و درمان نقش آفريني مي‌كنند.
 ولی بر اثر مشکلات فعلی از جمله واقعی نبودن تعرفه و برخورد غیر مسؤولانه سازمان‌های بیمه‌گر، مشکلات ارزی، تحریم اقتصادی و عدم نظارت و ... طي  یکسال گذشته ده‌ها آزمایشگاه تشخیص طبی به مرز ورشكستگي رسيده‌اند.
از حدود یک سال پیش که مرکز بین‌المللی افکار سنجی سلامت با همکاری سازمان نظام پزشکی حرکت سازنده‌ای را با هدف کمک به رفع چالش‌ها و مشکلات حوزه سلامت و پزشکی آغاز کرده آمار دقیقی از مطالبات شاغلان و دست‌اندرکاران حوزه سلامت و نقایص و کمبودهای برخی از شاخه‌های پزشکی به دست آمده است.
 به همين منظور و باهدف شناسايي مشكلات و موانع فراروي جامعه فرهيخته علوم آزمايشگاهيان، مركز افكارسنجي سلامت اقدام به اجراي طرح پژوهشي بررسي مطالبات و خواسته‌هاي جامعه آزمايشگاهيان كشور از ميان بيش از 400 متخصص آزمايشگاهي كشور زير نظر دكتر سيدشهاب الدين صدر، رييس مركز بين المللي افكارسنجي سلامت نمود.
نتايج اين افكارسنجي نشان مي‌دهد كه آزمايشگاهيان كشور، ‌تعيين تعرفه‌هاي غيرواقعي و درآمدهاي ناكافي آزمايشگاه‌ها و نيز سرانه و اعتبارات پايين اين بخش از حوزه سلامت را از مهم‌ترين دلايل عقب‌ماندگي كمي و كيفي آزمايشگاه‌ها از جايگاه واقعي خود قلمداد مي‌كنند و از سوي ديگر اثرات تحريم‌هاي يك‌جانبه در وضعيت آزمايشگاه‌هاي كشور را ناچيز مي‌دانند.
بيش از 75 درصد از شركت‌كنندگان در اين افكارسنجي، از بي‌توجهي وزارت بهداشت به جايگاه آزمايشگاهيان و اهميت كار آنان گلايه كرده‌اند و همين تعداد از افراد ميزان اعتبارات و سرانه اختصاص يافته به آزمايشگاه‌هاي تشخيص طبي را بسيار ناكافي عنوان كرده‌اند.
بيش از 86 درصد از آزمایشگاهیان از وضعیت پوشش بیمه‌ای خدمات پاراکلینیکی راضی نیستند و با اعلام نارضايتي شديد از ديركردهاي مكرر در پرداخت مطالبات از سوي بيمه‌ها، خواستار تسريع در روند پرداخت مطالباتشان هستند.
85 درصد از آزمايشگاهيان اعلام كرده‌اند كه از تعرفه‌های آزمایشگاهی اعلام شده توسط دولت در سال 90 رضايت ندارند و 15 درصد نيز آن را كافي دانسته‌اند. همين تعداد از پاسخگويان، اعلام كرده‌اند كه انتظاراتشان از دولت و نهادهای مسؤول در خصوص حمایت از آزمایشگاه‌ها پس از هدفمندی یارانه‌ها برآورده نشده است.
بر اساس نتايج اين نظرسنجي، اكثريت جامعه آزمايشگاهي كشور از مواردي همچون،‌ رشد بالاي ماليات ساليانه آزمايشگاه‌ها، موانع موجود در راه ادامه تحصيل فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي علوم آزمايشگاهي در مقاطع بالاتر، در دسترس نبودن و نوسانات شديد قيمت كيت‌هاي تشخيصي باكيفيت در كشور ناراضي بوده و از عدم رسيدگي به اين مشكلات توسط مسؤولان انتقاد كرده‌اند.
87 درصد از پاسخگویان با توسعه آزمایشگاه‌های رفرانس منطقه‌ای در کشور موافق هستند. حدود 65 درصداز آزمايشگاهيان به استاندارد بودن خدمات پاراکلینیکی در بخش خصوصی رأی دادند و در مقابل 19 درصد از آنان خدمات آزمايشگاهي بخش دولتي را استاندارد دانسته‌اند.
بر اساس نتايج افكارسنجي از جامعه آزمايشگاهي كشور، بيش از 95 درصد از آنان بر اهميت نقش آزمايشگاهيان در فرآيند درمان بيماري صحه گذارده‌اند و در عين حال 12 درصد از آنان  میزان تجویز آزمایش‌های پاراکلینیکی برای تشخیص بیماری‌ها از سوی پزشکان را ناكافي عنوان كرده‌اند. /عط
برچسب ها: آزمایشگاه ، کیت ، تجویز ، رفرانس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.