آمارها نشان داده که سن ابتلا به سکته قلبی در ایران دو دهه کاهش یافته که معادل کاهش 15 سال کمتر از آمار جهانی است.

دکتر مهدی جلالی، رئیس بیمارستان شهید رجایی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: سکته قلبی به دو علت رخ می دهد. در واقع این عارضه و یکی به علت ایجاد لخته و دیگری به علت تنگ شدن است که هر دو این عوامل دست به دست هم داده و منجر به انسداد کامل رگ می شوند و فرد دچار سکته قلبی می شود.

وی گفت: پروسه فوق آترواسکلروز یا تصلب شرائین نام دارد. اين پروسه از زمانی که انسان به دنیا می آید با روند بسیار کند شروع می شود.

در واقع چربی ها و دیگر مواد شیمیایی در رگ ها شروع به رسوب کرده و مسیر رگ را تنگ می کنند.

جلالی با بیان این که این پروسه با افزایش سن شدت می یابد عنوان کرد: به همین دلیل سکته های قلبي در سنین بالا رخ می دهند اما باید توجه داشت که در دو دهه اخیر آمارها نشان می دهد که سن ابتلا به بیماری های ایسکمی قلبی رو به کاهش است. به طوری که طبق آمار جهانی سن 75 سالگی سکته قلبی برای زنان و سن 65 سالگی برای مردان عنوان شده بود ولی در ایران این امر حدود 15 سال کاهش سن ابتلا به سکته قلبی دخیل هستند. مهمترین عامل این امر زندگی صنعتی و شهر نشینی است که این زندگی استرس، چاقی، بی تحرکی، استعمال دخانیات و قلیان و تغذیه بد را به بار می آورده است.

وی خاطر نشان کرد: بهترین کار برای پیشگیری از سکته های قلبی در سن پایین و یا در کل طول عمل تغییر روش زندگی است در واقع اگر بتوانیم اثرات زندگی صنعتی را در زندگی خود کاهش دهیم می توانیم از وقوع سکته قلبی بطور چشمگیری بکاهیم./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار