رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس در بازگشت از سفر دو روزه به سوريه گفت: رئيس جمهور سوريه با تأکید بر اعتماد کشورش به جمهوری اسلامی ایران تاکيد کرد که هر گامی که جمهوری اسلامی ایران بردارد مورد قبول و اعتماد دولت سوریه است.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران علاءالدين بروجردی عصر امروز(دوشنبه) پس از بازگشت از سوریه در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه موضوع ایرانیان ربوده‌شده از جمله 48 نفر، دو مهندس و چند راننده از مسائل مهم بحث‌شده در این سفر بود، گفت: بشار اسد در این‌باره اظهار داشت که از آغاز این اتفاق ناگوار کمیته ویژه‌ای تشکیل شده و این موضوع به صورت لحظه‌ای و با استفاده از همه ظرفیت‌ها در حال پیگیری است.

وی در ادامه افزود: امیدواریم همانند به نتیجه‌رسیدن تلاش‌های گذشته که موجب آزادی زائران ایرانی شد، این دفعه نیز شاهد خرسندی خانواده‌های محترم و مردم کشورمان با آزادشدن ربوده‌شدگان باشیم.

نماينده مردم بروجرد در مجلس همچنين درباره برخی اخبار مبنی بر کشته‌شدن بعضی از ربوده‌شدگان ایرانی به تکذیب این اخبار در همان ابتدا اشاره کرد و اظهار داشت: همیشه شایعاتی از این دست وجود دارد؛ همان‌طور که شایع شده بود که فاروق الشرع به خارج از سوریه رفته است در حالی که پس از دیدار مفصل ما با او در سوریه این موضوع منتفی شد و وی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران درباره حل بحران سوریه به شدت تمجید کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: بخشی از جنگ علیه سوریه بدون تردید جنگ روانی است که سازمان یافته هدایت می‌شود.

وی در ادامه درباره سطح هیئت سوری شرکت‌کننده در اجلاس جنبش عدم تعهد تهران گفت: نخست وزیر این کشور در اجلاس سران و وزیر خارجه آنها در اجلاس وزرای خارجه شرکت می‌کنند.
 
بروجردی تصريح کرد: قرار است با استفاده از حضور گسترده کشورهای عضو جنبش عدم تعهد جلساتی جانبی با کشورهای معتقد به راه حل سیاسی بحران سوریه برگزار کنیم و اين در حاليست که عملا شاهد شکست طراحی صورت‌گرفته برای تغییر ساختار سیاسی سوریه از طریق نظامی هستیم.

بروجردی تصريح کرد: هزاران نفر را تسلیح کردند و سلاح‌های متعددي به سوریه فرستادند و تلاش کردند از این دست کارها انجام دهند اما امروز با توجه به شکست این توطئه، بستر برای اقدامات سیاسی کاملا آماده است.

وی همچنين اضافه کرد: با توجه به اینکه در آستانه اجلاس مهم سران جنبش عدم تعهد بودیم و این موضوع برای دولت سوریه هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود، مذاکرات مفصلی با آقای بشار اسد رئیس جمهور، آقای فاروق الشرع معاون رئیس جمهور و نیز رئیس مجلس مردمی ، وزرای ارتباطات و امور خارجه و دیگر مقامات تراز اول سوریه داشتیم.

بروجردی اجلاس تهران را محور مهم این مذاکرات خواند و افزود: اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد می‌تواند در حل بحران سوریه مؤثر باشد.

وی در ادامه وضع زندگي در سوریه را برخلاف تبلیغات بیرونی، آرام توصیف و اضافه کرد: در سه روزی که در دمشق بودیم زندگی مردم عادی بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان منطقه ای آنها حجم گسترده‌ای از تبلیغات منفی و خلاف واقع علیه دولت سوریه طراحی و به افکار عمومی جهان القا می‌کنند، گفت: کنترل دولت در مناطق بحرانی از جمله حلب روز به روز بهتر می‌شود.

بروجردی همچنين به دیدارش با رئیس جمهور سوریه اشاره کرد و افزود: بشار اسد این جمله را گفت که به علت اعتماد مطلقی که به جمهوری اسلامی ایران داریم برداشتن هر گام از طریق شما مورد تایید ماست.

وی با تاکید بر اینکه موضوع سوریه در هر صورت موضوعی سوری است گفت: با فشار برخی کشورها شاهد تعلیق عضویت سوریه در سازمان همکاری های اسلامی و نیز اتحادیه عرب بودیم اما این مسائل در این واقعیت که سوریه کشوری اسلامی و عربی است تغییری ایجاد نمی‌کند که البته این تندروی ها عملا جواب نداده است.


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: فعلاً ایده‌ای که وجود دارد و جدیدترین خبردر عرصه تلاش‌ها برای حل بحران سوریه به شمار می‌رود ، استفاده از تروئیکای جنبش عدم تعهد است به این معنا که رئیس فعلی جنبش ، رئیس قبلی که مصر بود و رئیس بعدی که ونزوئلاست و همسایگان سوریه که عضو این جنبش هستند یعنی عراق و لبنان ، در ترکیبی که می‌تواند به نوعی دربر گیرنده پیشنهاد آقای مرسی رئیس جمهور مصر هم باشد تلاش‌هایی صورت خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پايان سخنانش در مجموع نتایج سفر به سوریه را خوب توصیف کرد و گفت: در این سفر در خصوص روابط دوجانبه مفصل بحث و این پیشنهاد مطرح شد که مجلس شورای اسلامی با استفاده از ظرفیت خود میزبان رؤسای مجالس کشورهای دوست سوریه برای کمک به حل بحران این کشور باشد.
انتهاي پيام/س2


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار