قرآن خطی نفیس، متعلق به قرن 12 هجری قمری پس از چندین ماه کار مرمتی در اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی سازمان کتابخانه ها،‌ موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی مرمت شد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی،‌ رئیس اداره حفاظت و مرمت این سازمان در این باره گفت: کتابت این نسخه از قرآن کریم در قرن 11 هجری قمری و به دست درویش محمد بوده است.

سیاوش مجذوب حسینی، نوع خط و درجه آن را نسخ ممتاز دانست و افزود: این قرآن در ابعاد حدود 30 * 18 سانتی متر می باشد که مزین به سرلوح، ‌کتیبه، ‌نشان،جدول، تذهیبی فوق العاده، و زراندازی میان سطور است. مجتبی افقهی مرمت کار این نسخه فوق نفیس از قرآن کریم، نیز عملیات مرمت را شامل مرمت عطف و جلد این نسخه اعلام کرد و اظهار داشت: از نکات برجسته این نسخه، جلد طلاکاری مرصع آن است که تا این زمان در زیر جلد چرمی آن پنهان بوده است که در حین مرمت، کشف شد.

وی در ارتباط با عملیات مرمت این نسخه تشریح کرد: پس از برگ کردن اوراق به هم چسبیده این نسخه و میلچه بندی و دوخت با کاغذ رنگ آمیزی شده با رنگهای طبیعی و هم گِرم نسخه ،‌ عملیات برداشتن چرم از لایه ضربی آن انجام شد و نقوش جلد مطلا به روش دستی و مکانیکی پاکسازی شد و لایه ضربی به روی جلد جدید منتقل گردید.

افقهی در ادامه، اشاره کرد: این نسخه از قرآن کریم کامل و ممهور به مهر کاتب است و مرمت آن از اسفند سال 90 تا اردیبهشت سال جاری به طول انجامید.

یادآوری می شود: اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی،‌ با در اختیار داشتن 10 کارگاه در حوزه های مختلف مرمت از پیشگامان این عرصه به شمار می رود و از ابتدای سال جاری تاکنون،‌ 11 هزار مورد انواع مرمت و اقدامات مرمتی را به انجام رسانده است/ س

برچسب ها: قران ، نفیس ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.