سالهاست که زنان دست فروش با حضور در واگن های ویژه بانوان کسب درآمد می کنند و این محل را مکانی امن و مناسب برای فروش اجناس به همنوعان خود به حساب می آورند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، قریب به 10 ساله که از افتتاح اولین خطوط مترو در پایتخت می گذره، اما انگار حضور این قطارها در بین مردم نه تنها باعث آسایش در تردد آنها شده بلکه مشاغل جالبی رو برای افرادی که به دنبال کار می گردن به ارمغان آورده،‌ مشاغلی که زنان و دختران جوان جزء طرفداران پروپاقرص اون به حساب میان.

سال های اول افتتاح مترو تعداد انگشت شماری از زنان بودن که با حضور در واگن های ویژه بانوان با فروختن اجناس خرد دستفروشی می کردن و آن اوایل که این کار برای مسافران شغلی ناشناخته بود و باعث تنگ شدن جای مسافران تو شلوغی قطار و گله مندی اونها می شد.

اما سالها از این موضوع گذشت و نه تنها بر تعداد این زنان که یا سرپرست خانواده بودن و یا مشکلات مالی اونها ر وادار به حضور در قطارها کرده بود، اضافه شد بلکه کم کم شاهد حضور دختران جوان و کودکان نیز دراین قطارها بودیم.

گویی بازار جدیدی در خطوط مترو راه افتاده بود دیگر تنها فروشنده ها به فروختن جوراب و آدامس و فال بسنده نکردن و الآن که سالها از اون موقع می گذره تقریباً همه نوع جنسی در این واگن ها دیده می شه.حتی خیلی از مسافران بیشتر به بهانه حضور این افراد و خرید از اونها با مترو سفر می کنن و حتی از بودن در این واگن ها لذت هم می برن.

همه چی اینجا میشه خرید، با قیمت و جنس مناسب جوراب، لباس بچه گانه، تی شرت، لوازم آشپزخانه، لوازم آرایشی و بهداشتی، زیورآلات، ساعت، شال و روسری، کتاب، خوراکی و تنقلات و حتی شب های عید نان لواش و بساط سفره هفت سین و مانتو مجلسی و ... خیلی چیزهای دیگه که مناسبت ایام نوروز همونطور که وارد بازار میشه، وارد واگن های ویژه بانوان هم میشه.

مریم احمدی 28 ساله دانشجو گرافیک میگه: من همیشه سعی می کنم سوار واگن ویژه بانوان بشم چون هم می تونم خرید کنم و هم دانشگاه برم.

مریم ادامه داد: اینجا همه چی پیدا میشه من حتی یک بار شاهد زایمان یک زن تو قطار مسیر تهران کرج بودم که حضور یک خانم دکتر در واگن موجب نجات مادر و بچه شد و حتی شاهد حضور زنی بودم که با گرفتن دو هزار تومان برای مسافران به صورت سنتی گوش سوراخ می کرد و گوشواره می انداخت.

منیره عبدالهی جامعه شناس در این رابطه می گوید: شاید از نظر خیلی از مردم یا مسئولین این گونه مشاغل، جزء مشاغل کاذب محسوب شود ولی برای زنان و دخترانی که به دلایل مختلف مانند داشتن سن بالا و سواد کم یا حتی کمبود شغل قادر به پیدا کردن کار مناسبی برای کسب درآمد نیستند یا جزء افراد کم درآمد بوده، سرپرستی خانواده را بر عهده داشته و یا حتی دانشجو هستند شغلی بسیار مناسب محسوب می شود.

درست است که این افراد نه بیمه می شوند و نه به دلیل حضور پلیس مترو که همیشه در پی مانع شدن کار آنها به دلیل کاذب بودن شغلشان می شوند، امنیت کاری دارند و هر لحظه ممکن است توسط پلیس اموالشان مصادره شود.

ولی به دلیل امن بودن این مکان و اختصاص بودن آن برای بانوان، در امان بودن از حضور ماموران شهرداری و یکجا بودن مشتریان و اینکه شغل آنها در بین زنان جا افتاده است و حتی از سوی آنها در قبال ماموران مترو پشتیبانی می شوند و کار و محلی بسیار مناسب به شمار می رود اما غالباً این فروشندگان علاقه ای به کارکردن و دستفروشی در کنار خیابان را ندارند و ترجیح می دهند با همنوع خود معامله کنند و این موضوع حتی در بین اجناس آنها که تنها مختص زنان است به وضوح به چشم می خورد پس بهتر آن است که مسئولان به جای برخورد با این افراد موقعیت مناسب تری را برای آنها فراهم کنند تا کمکی هم باشد برای کسب درآمد و امنیت شغلی این فروشندگان، چرا که طی چند ماه اخیر حتی شاهد حضور مردان دستفروش در واگن های آقایان نیز بوده ایم و این نشانگر آن است که این شغل در حال ترویج در میان افرادی است که به دنبال کار و کسب درآمد می گردند شاید ساماندهی این فروشندگان وضعیت را از آنچه که در حال پیشروی است بهتر سازد و مترو را که محلی برای مسافرت بین شهری است از تبدیل شدن به بازاری بزرگ باز دارد./ز

گزارش: ثنا احمدی

برچسب ها: مترو ، دستفروش ، واگن ، اجناس ، زنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار