عضو انجمن تجارت الکترونیک ایران گفت: نقش دولت همراه در فرایندهای توسعه پایدار باید تبیین شود.

نوید کمالی در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با بیان این مطلب اظهار داشت: امروزه بر طبق آمارها و شاخصهای بین المللی منتشر شده محافل علمی جهان 90 درصد ساکنین کره زمین کاربر تلفن همراه هستند و نرخ رشد مشترکان موبایل در دنیا نسبت به کاربران کامپیوتر و اینترنت بیش از 5 برابر برآورد می شود که در این راستا استفاده از خدمات ارزش افزوده بر بستر موبایل می تواند تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی کشورها داشته باشد.

وی ادامه داد:میزان گردش مالی بازار این کالای ارتباطی بیش از 10 هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود که قابل مقایسه با اینترنت و کامپیوتر نیست . در این راستا نرخ رشد سالانه بازار موبایل 7 درصد عنوان می شود و روزانه نیز بیش از 100 میلیون پیامک در کشور ارسال می‌شود اما به دلیل عدم استفاده مناسب از خدمات ارزش افزوده بر این بستر ، آنطور که باید نقش موبایل بر توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور محسوس نیست.

عضو انجمن تجارت الکترونیک ایران متذکر شد:در صورتیکه تولیدکنندگان گوشی در کشور از دانش و فناوری برخوردار شوند می توانند نقش حائز اهمیتی در توسعه اقتصادی کشور ایجاد کنند چرا که هم اکنون بیشتر تولیدکنندگان معتبر جهانی از دانش و فناوری های به روز برای تولید این کالا برخوردار هستند.

وی اعلام کرد:اگر تولیدکنندگان به دانش و فناوری روز دسترسی داشته باشند می توان به رشد تولید ناخالص ملی در این بخش امید داشت چرا که با داشتن این دانش بازدهی اقتصادی با افزایش چشمگیری رو به رو خواهد شد.

کمالی بیان داشت:در صورتیکه از دانش و فناوری تولید گوشی تلفن همراه برخوردار باشیم نیازی نیست که تولید و یا مونتاژ این کالا به طور حتم در ایران انجام شود چرا که همانند سایر برندهای معتبر جهانی همچون نوکیا، آی فون، سونی اریکسون، سامسونگ و غیره که از دانش و فناوری این کالا برخوردار هستند اما به تولید این نوع گوشی ها در چین می پردازند ما نیز می توانیم از دانش تولید این فناوری برای توسعه اقتصادی بهره ببریم.

وی اذعان داشت: تحقیقات مختلف نشان از تاثیر تلفن همراه بر رشد اقتصادی کشورهای درحال توسعه دارد به طوری که تاثیر نسل سوم ارتباطات بی سیم در روند توسعه سریع اقتصادی کشورهایی همچون ویتنام، فیلیپین، هند ، کنیا و آفریقای جنوبی کاملا مشهود است.

عضو انجمن تجارت الکترونیک ایران خاطر نشان کرد:امروزه در ویتنام از ابزارهای مختلف ارتباطی و سرویس های نسل سوم موبایل برای مبادلات تجاری استفاده می شود. در فیلیپین بیش از چهار میلیون کاربر از موبایل به عنوان کیف پول مجازی برای خرید کالا یا انتقال وجه استفاده می کنند که این سرویس در اکثر کشورهای ثروتمند به ندرت استفاده می شود.

وی تصریح کرد:براین اساس و بر اساس آمارهای بین المللی حتی گفته می شود که پیشرفت تکنولوژیهای تلفن همراه به ویژه فناوری نسل سوم و امکان دسترسی به شبکه های موبایل در نقاط دور افتاده و فقیر جهان منجر به بهبود قابل توجه سطح خدمات بهداشتی و آموزشی در این مناطق شده و خواهد شد.

کمالی گفت:در همین حال تاثیر توسعه اتصال از طریق تلفنهای همراه نسل سوم با کاهش هزینه های حمل و نقل و پشتیبانی از اطلاعات جزئی اما ضروری مانند قیمتها و یا اطلاعات بورس، بر روی تجارتهای کوچک بسیار تاثیرگذار بوده و سود فزاینده ای را برای افراد در پی داشته است.

وی توضیح داد:امروزه برگزاری سمینارها و کنفرانسهای معتبر ملی و بین المللی از جمله "دومین کنفرانس ملی دولت همراه" در مشهد مقدس می تواند آغازی بر تبیین نقش فناوریهای همراه در عرصه اقتصاد و فرهنگ کشور عزیزمان ایران اسلامی باشد .


برچسب ها: عضو ، انجمن ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.